JOHOR BAHRU: Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) hari ini mengumumkan beberapa penambahan kepada manifesto 'Aspirasi Johor' parti itu jika menang pada Pilihan Raya Negeri (PRN) antaranya mencadangkan portfolio Pengurusan Pertanian dan Luar Bandar dipegang oleh Menteri Besar.

Presiden Pejuang Datuk Seri Mukhriz Mahathir berkata keputusan itu dibuat memandangkan portfolio berkenaan lebih sinonim dengan kebajikan rakyat berpendapatan rendah.

"Selain itu, portfolio Tanah dan Galian serta Kewangan yang secara tradisi dipegang oleh Menteri Besar akan diamanahkan kepada exco lain bagi menjamin semak imbang yang lebih baik," katanya dalam sidang akhbar di Pusat Media PRN Johor di sini.

Beliau berkata selain itu, 20 peratus daripada gaji Menteri Besar akan disalurkan kepada tabung kebajikan pendidikan rakyat Johor.

"Gaji wakil rakyat dan exco dibayar oleh rakyat semasa mereka susah ketika ini maka wajar jika gaji Menteri Besar dan exco dipotong sehingga ekonomi negeri serta rakyat pulih.

"Kereta rasmi kerajaan juga tidak boleh digunakan untuk kerja politik dan peribadi seperti dibawa ke pasar, jumpa kawan-kawan, sanak saudara, kenduri kahwin, solat di masjid dan surau termasuk program keraian peribadi," katanya sambil menambah kereta itu adalah khusus untuk kegunaan rasmi sahaja.

Beliau juga berkata Pejuang berhasrat menggalakkan pembangunan melalui Instrumen Pelaburan Domestik dengan insentif dan pengecualian yang sewajarnya bagi memfasilitasi pemacuan ekonomi negeri.

"Ini akan dibuat dengan penglibatan lebih banyak pekerja dan pengusaha perusahaan mikro, kecil dan sederhana tempatan," katanya.

Sebelum ini, Pengerusi Pejuang Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata parti itu menawarkan tiga aspirasi utama sebagai manifestonya kepada rakyat Johor iaitu menghapuskan rasuah, budaya tidak malu dengan salah laku dan rancangan pemulihan ekonomi.

Dalam pada itu, Mukhriz berharap memorandum persefahaman yang dimeterai kerajaan dengan Pakatan Harapan untuk tidak mengadakan pilihan raya sehingga Julai tahun ini dilanjutkan.

"Saya tidak boleh bayangkan perasaan rakyat Johor mengenai perkara itu, mereka baru sahaja pulih daripada keletihan mendepani PRN. Saya harap pertimbangan yang waras diberikan dalam perkara ini," katanya ketika ditanya mengenai cadangan Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke agar MoU baharu dimeterai.

-- BERNAMA