PAGOH: Perikatan Nasional (PN) akan memuktamadkan agihan kerusi bersama parti komponennya bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor, dalam tempoh seminggu lagi.

Pengerusinya, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata keputusan itu akan diputuskan selepas selesai rundingan bersama rakan dalam parti gabungan termasuk Pas serta Parti Gerakan Rakyat Semalaysia (Gerakan).

“Kita hampir selesai (agihan kerusi), tetapi (mesyuarat) tadi belum selesai yang mana ada sedikit pertindihan kepentingan antara parti-parti dan soal itu akan diselesaikan pasukan ‘negotiator’.

“Tetapi (keseluruhannya) belum dimuktamadkan hingga diselesaikan pimpinan parti komponen PN masing-masing di peringkat Pusat dan saya jangkakan semua ini akan dapat diselesaikan dalam tempoh seminggu ini,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat PN Johor di pejabat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Pagoh di sini pada Khamis.

Mesyuarat yang berlangsung hampir tiga jam itu turut dihadiri Pesuruhjaya Pas negeri, Abdullah Husin dan Pengerusi Gerakan Negeri, Datuk Teo Kok Chee.

BACA: [LAPOR LANGSUNG] PRN Johor: PKR, Amanah bertanding 20 kerusi, DAP 16 kerusi

Dalam pada itu, Muhyiddin yang juga Pengerusi PN Johor berkata, gabungan parti itu tidak akan memberikan laluan mudah kepada Barisan Nasional (BN).

Katanya, ini kerana kekalahan BN pada Pilihan Raya Umum (PRU) lalu yang menunjukkan rakyat menolak parti berkenaan perlu diambil kira.

“Saya ambil pendirian bahawa walaupun PN ‘underdog’, tetapi kita tidak boleh memberi laluan mudah kepada UMNO untuk membentuk kerajaan negeri begitu sahaja.

“Saya nak mengingatkan dalam PRU lalu pun mereka kalah dan dapat dilihat orang Johor sudah bertindak begitu yang membuktikan mereka (rakyat) peka tentang apa yang mereka mahu,” katanya lagi.