JOHOR BAHRU: Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) tidak mahu mengeruhkan hubungan dengan Pakatan Harapan (PH) justeru tidak akan memberi komen mengenai rundingan kerusi yang masih berjalan dengan gabungan berkenaan, kata Presidennya Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Ahli Parlimen Muar itu berkata, selama ini Muda tidak pernah membuat ulasan mengenai kerusi mana yang mereka inginkan.

Katanya lagi, sebarang pengumuman hanya akan dibuat selepas rundingan itu mencapai kata sepakat, seperti mana pengumuman tentang enam kerusi yang dipersetujui, dan diberikan oleh Parti Amanah Negara, dan DAP.

“Rundingan itu dibuat secara tertutup, kerana kita menghormati rakan-rakan sebab itu, Muda ingin ucapkan terima kasih kepada kawan-kawan dari DAP, dan Amanah, dan juga Keadilan (PKR). Walaupun saya faham, sukar berkompromi, tapi akhirnya, berjaya capai tanda sepakat, untuk bulatkan muafakat bersama dalam PRN.

“Mengenai Keadilan (PKR), jika kerusi dah diumumkan, pandangan Muda akan dibuat selepas bermesyuarat. Tetapi segala jenis rundingan kerusi, selalunya secara tertutup, sebab itu rakan-rakan media tahu selama ni Muda tak pernah cakap tentang kerusi mana,” katanya di sini, malam ini.

SEMUA MENGENAI PRN JOHOR DI SINI

Media sebelum ini melaporkan Muda telah mencapai persetujuan untuk bertanding di enam kerusi – Puteri Wangsa, Tenang, Bukit Kepong, Bukit Permai, Parit Raja, dan Machap.

Bagaimanapun, timbul sedikit rasa tidak puas hati di kalangan akar umbi PKR, yang mendakwa mereka telah melakukan gerak kerja lebih awal di beberapa kerusi yang diberikan, khususnya di Puteri Wangsa.

Selain itu, awal hari ini, Presiden PKR, yang juga Pengerusi PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengumumkan calon partinya di enam kerusi, dan difahamkan ia termasuk dua kerusi yang diintai Muda iaitu Kempas dan Larkin.

Mengulas mengenai kemungkinan kerjasama terganggu ekoran rundingan yang belum mencapai kata putus itu, Syed Saddiq berkata, jentera Muda di bawah Pengerusi Muda Johor Mohd Azrol Ab Rahani sudah mula bergerak sejak dua tahun lepas.

Selain itu, katanya lagi, terdapat juga perjanjian persefahaman antara Muda dan komponen PH seperti Amanah dan PKR untuk kerjasama antara jentera parti masing-masing.