LUNDU: Pengerusi Parti Gabungan Sarawak (GPS), Tan Sri Abang Johari Tun Openg memberi bayangan Datuk Amar Jamilah Anu tidak akan mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tanjong Datu pada Pilihan Raya Negeri ke-12 (PRN12) Sarawak.

Jelas Abang Johari, kerusi tersebut kemungkinan akan diserahkan kepada calon muda.

“Mungkin Datuk Amar Jamilah akan mengundur diri.

“Jadi, beliau sudah melatih anaknya. InsyaAllah anaknya, mungkin kita akan kenalkan dalam barisan pemuda dan orang yang boleh melibatkan diri dalam pembangunan kita,” katanya  di sini pada Rabu.

Beliau berkata demikian ketika berucap Merasmikan Center of Technical Excellenge (CENTEXS) Lundu, di sini.

Antara nama yang disebut-sebut untuk menggantikan Jamilah ialah Ketua Pemuda Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Cawangan Tanjong Datu, Azizul Annuar Adenan.

Azizul Annuar, 31, merupakan anak bongsu kepada Allahyarham Pehin Sri Adenan Satem dan Jamilah.

Allahyarham Adenan meninggal dunia pada 11 Januari 2017, sekali gus Pilihan Raya Kecil (PRK) terpaksa diadakan bagi mengisis kekosongan kerusi Tanjong Datu.

Azizul Annuar ketika itu antara yang giat berkempen mewakili ibunya pada PRK Tanjong Datu.

Dalam PRK tersebut, Jamilah menang dengan majoriti 6,443 undi mengalahkan Rapelson Richard Hamit daripada PBDS Baru dan Johnny Bob Aput (STAR).

Pada PRN ke-11 Sarawak, Allahyarham Adenan memperoleh 6,360 undi mengalahkan calon PKR, Jazolkipli Numan dengan majoriti 5,892 undi.