KUCHING: Parti Aspirasi Rakyat Sarawak (ASPIRASI) mempertaruhkan 17 calon untuk bertanding pada Pilihan Raya Negeri Ke-12 (PRN12) Sarawak.

Perkara itu diumumkan presidennya, Lina Soo yang turut memberitahu, beliau akan bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Padungan.

"Kita mahu meletakkan 20 calon tetapi setakat ini ada 17 kerusi yang dimuktamadkan. Ada tiga lagi masih diperincikan.

"Kita menyasarkan kerusi di bandar dan juga beberapa kerusi majoriti masyarakat Bidayuh seperti Serembu, Kedup, Bukit Semuja," katanya.

Antara calon yang dipertahukan ASPIRASI pada PRN12 kali ini ialah Chan Chee Hiong (Pending), Leong Shaow Tung (Batu Lintang), Tan Kok Chiang (Kota Sentosa), Fong Pau Teck (Batu Kawah), Buln Patrick Ribas (Serembu), Chong Siew Hung (Mambong) dan Simon Jangan (Kedup).

Manakala James Nyuking (Bukit Semuja), Wong Chin King (Repok), Ngelayang Unau (Machan), Lau Kiu Ming (Bukit Assek), Josephine Lau Kiew Peng (Dudong), Loh Wui Ping (Pelawan), Chieng Lea Phing (Tanjong Batu), Hani Jaraee (Piasau) dan Chin Fen Siong (Pujut).

Ia merupakan gandingan tiga muka lama dan 15 muka baharu yang antaranya melibatkan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pujut yang menang pada PRN10 dan menjadi wakil rakyat pada 2011 hingga 2016 lalu.

ASPIRASI sebelum ini adalah Parti Reformasi Negeri (STAR) yang ditubuhkan pada 9 Oktober 1996 oleh mendiang Dr Patau Rubis.

Pada PRN11, ASPIRASI bertanding atas tiket STAR tewas di 10 kerusi yang ditandingi sekali gus hilang deposit.