KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan mesyuarat khas Jumaat ini bagi membincangkan penetapan tarikh-tarikh penting urusan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) Parlimen Padang Serai, susulan kematian calon Pakatan Harapan (PH), M Karupaiya.

Dalam satu kenyataan ringkas hari ini, Setiausaha SPR Datuk Ikmalrudin Ishak, berkata satu kenyataan media akan dikeluarkan selepas mesyuarat tersebut.

"SPR telah menerima Writ Pilihan Raya yang dipulangkan oleh Pegawai Pengurus Bahagian Pilihan Raya berkenaan menyatakan fakta berkaitan kematian calon yang dinyatakan di atas.

"SPR akan mengadakan mesyuarat khas pada 18 November 2022 (Jumaat) bagi membincangkan penetapan tarikh-tarikh penting untuk urusan PRU15 Bahagian Pilihan Raya Parlimen P.017 Padang Serai. Satu Kenyataan Media akan dikeluarkan selepas mesyuarat tersebut," katanya.

[LAPOR LANGSUNG] PRU15: GTA tidak akan kerjasama dengan BN, PN - Tun M

SEMAK CALON PRU15 MENGIKUT KAWASAN DI SINI


Dalam pada itu, beliau berkata SPR mengucapkan takziah kepada keluarga mendiang dan berharap keluarganya tabah menghadapi kehilangan orang yang tersayang.

Karupaiya yang juga penyandang kerusia berkenaan meninggal dunia di Hospital Kulim, pukul 2.27 petang tadi akibat serangan jantung.

Terdahulu, penganalisis pilihan raya, G Manimaran dilapor berkata, proses pengundian bagi Kerusi Parlimen Padang Serai untuk PRU15 berkemungkinan akan ditangguhkan ke tarikh yang lain.

Katanya, SPR akan membuat keputusan berhubung tarikh baharu bagi melaksanakan proses pengundian.

Beliau berkata, calon-calon yang sedia akan kekal dan layak untuk bertanding pada kerusi tersebut.