KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menyifatkan Timbalan Pengerusi UMNO Johor, Datuk Nur Jazlan Mohamed masih berada dalam keadaan kecewa ekoran kekalahan teruk pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu.

Mohamed Nazri menegaskan apa yang dinyatakan oleh Nur Jazlan dalam satu kenyataan baru-baru ini membuktikan beliau sedar rakyat tidak menyukainya.

Malah Mohamed Nazri menjangkakan sekiranya Nur Jazlan terus bertanding di Parlimen Pulai, besar kemungkinan akan mengalami kekalahan lebih teruk berbanding sebelum ini.

"Saya puji dia sebab dia sedar diri, dia sedar rakyat terutama pengundi di Pulai tidak suka dia.

"Bila dia umum tidak mahu bertanding lagi maknanya dia tahu, dia akan kalah lebih teruk berbanding PRU14.

"Kalau PRU14 dia kalah dengan Salahuddin Ayub 28,000 majoriti, kali ini kalau dia bertanding lagi mungkin boleh kalah 50,000 undi.

"Baguslah kalau dia tidak mahu bertanding sebab saya rasa kalau dia masih nak jadi calon, silap-silap jentera UMNO dan Barisan Nasional Pulai pun akan sabotaj dia," katanya kepada Astro AWANI.

Mengulas pelawaan Nur Jazlan agar beliau bertanding di parlimen Pulai, Mohamed Nazri menegaskan beliau yakin boleh mencapai kemenangan di kerusi tersebut.

Katanya, keyakinan itu bersandarkan ada sikap beliau yang bercakap benar dan perkara itu diterima baik pengundi semua kaum.

"Saya bukan seorang yang menyombong tetapi selalu bercakap benar berdasarkan fakta.

"Jika bertanding di Parlimen Pulai, saya boleh menang di situ kerana rakyat suka saya bercakap benar dan tidak menyombong.

"Di Padang Rengas itu memang kerusi UMNO yang tidak pernah kalah sejak dulu lagi.

"Ada tsunami pun tetap UMNO menang dengan selesa dan saya sudah maklumkan saya akan serah kepada pengganti saya," katanya lagi.

Dua hari lalu, Nur Jazlan mengulangi pendirian untuk melepas dan tidak bertanding di kerusi Parlimen Pulai pada PRU15.

Malah beliau yang pernah menjadi Ahli Parlimen di kawasan tersebut selama tiga penggal turut mempelawa beberapa ahli politik dalam UMNO dan Barisan Nasional (BN) untuk bertanding di kerusi tersebut.

Antara yang disebut Nur Jazlan adalah Mohamed Nazri, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin dan Presiden MCA Datuk Seri Wee Ka Siong.

Mengulas dakwaan Nur Jazlan bahawa kekalahan beliau disebabkan tidak mendapat sokongan pengundi bukan Melayu, Mohamed Nazri menasihatkan agar tidak bersifat perkauman.

"Sudah lah, jangan lah nak salahkan kaum lain bila kalah.

"Bila kalah nak salahkan pengundi Cina dan India yang tidak memberi sokongan.

"Jangan main isu kaum kerana nak mempertahankan kelemahan kamu," tegas beliau.

Mohamed Nazri juga menasihatkan pemimpin UMNO lain agar tidak mempedulikan Nur Jazlan yang cuba mendapatkan simpati akibat kalah teruk sebelum ini.

"Dia umpama Luncai yang terjuan dengan labu-labunya. Jadi tidak perlu peduli, biarkan... biarkan.

"Saya tidak mahu jadi Luncai macam Nur Jazlan," katanya.