SHAH ALAM: Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan beliau tidak sanggup untuk menzalimi dan menfitnah mana-mana pihak termasuk pemimpin pembangkang yang terpalit dengan siasatan mahkamah.

Presiden PKR, yang juga Perdana Menteri berkata, ini kerana beliau pernah melalui pengalaman getir tersebut, dan mahu menjadikan kejadian itu sebagai satu pengajaran.

Bagaimanapun, Anwar yang juga Pengerusi PH sekali lagi menyatakan bahawa beliau akan terus menentang perbuatan merompak kekayaan dan rasuah .

"Saya nak pastikan dana itu tidak boleh dicuri dan diambil terus. Apa yang mereka bawa ini, satu khianat, tuduhan palsu... Saudara, saya tak sanggup buat khianat. Saya tak sanggup fitnah orang kerana saya pernah lalui getir yang sangat sukar.

"Saya mahu di umur ini dengan kepayahan yang berlaku itu, sebagai peringatan dan pengajaran untuk memastikan tidak ada kezaliman kepada sesiapa termasuk tokoh-tokoh pembangkang.

"Tetapi jangan cari alasan dan guna alasan seolah-olah pembangkang tidak boleh didakwa kerana apa yang disiasat sesuatu yang mengejutkan. Tetapi itu urusan di mahkamah nanti," katanya pada sesi penggulungan Kongres Nasional Khas 2023, di sini pada Sabtu.

Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Tambun itu berkata siasatan yang dijalankan ketika ini didakwa daripada fail-fail yang disemak dari Kementerian Kewangan (MoF), yang disifatkan wujud kecelaruan dan tidak ikut peraturan.

Setakat ini, antara pemimpin Perikatan Nasional (PN) yang didakwa ialah Presiden Parti Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin yang juga Pengerusi PN mengaku tidak bersalah terhadap empat pertuduhan sebagai Perdana Menteri Malaysia dan Presiden Bersatu telah menggunakan kedudukannya untuk menerima suapan berjumlah RM232.5 juta.

Selain itu, dua lagi pertuduhan sebagai Presiden Bersatu yang telah menerima wang hasil daripada aktiviti haram berjumlah RM195 juta.

Bekas Perdana Menteri itu juga mengaku tidak bersalah atas pertuduhan menerima wang daripada aktiviti haram berjumlah RM5 juta yang dimasukkan ke akaun Parti Bersatu.