AYER KEROH: Datuk Seri Sulaiman Md Ali menyangkal dakwaan kononnya beliau telah melepaskan jawatannya sebagai Ketua Menteri Melaka seperti didakwa pihak tertentu baru-baru ini.

Sulaiman menyifatkan, dakwaan seumpama itu berniat jahat untuk menggugat kestabilan kerajaan negeri ketika barisan pemimpin pentadbiran negeri sedang gigih melaksanakan pelbagai program pembangunan dan memenuhi janji yang telah dilafazkan selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) pada November lalu.

“Saya menafikan dakwaan saya telah meletakkan jawatan dan saya juga menegaskan bahawa saya masih Ketua Menteri Melaka dan akan terus berkhidmat dengan sehabis baik dan sedaya upaya selagi mana dikehendaki oleh pucuk pimpinan.

“Ini adalah dakwaan yang berniat untuk mengganggu gugat kestabilan kerajaan negeri yang saya terajui selepas PRN Melaka November lalu dan isu sebegini tidak sepatutnya timbul terutamanya ketika UMNO dan Barisan Nasional (BN) negeri sedang fokus memperkukuhkan usaha dan tenaga untuk merampas kembali kerusi Parlimen yang telah hilang semasa PRU14 lalu,”katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Mengulas lanjut, Sulaiman berkata, beliau bersama barisan Exco mempunyai agenda yang lebih besar daripada melayan kerenah pihak tertentu untuk terus bermain politik, yang jelas tidak memberi kesan positif kepada masyarakat di negeri ini.

Jelas Sulaiman, keterbukaannya mendengar pandangan ahli-ahli politik negeri ini juga bukanlah suatu kelemahan, sebaliknya ia adalah kekuatan bagi menghasilkan keputusan yang terbaik.

“Setelah memenangi PRN lalu, saya bersama barisan Exco berusaha gigih melaksanakan program pembangunan negeri untuk memastikan rakyat Melaka dapat menikmati limpahan kemajuan, pembangunan dan kemakmuran yang setanding dengan negeri maju lain.

“(Malah) ketika ini juga saya berada di Sarajevo, Bosnia dan Herzegovina mengetuai misi pelaburan negeri dan menghadiri Sarajevo Business Forum 2022 bersama Exco kanan pelaburan negeri untuk melihat peluang-peluang pelaburan di sini serta untuk menarik pelaburan asing ke negeri Melaka,” tegas beliau lagi.

Baru-baru ini terdapat dakwaan kononnya Sulaiman yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lendu dipaksa menandatangani surat peletakan jawatan sebagai Ketua Menteri Melaka.

Sulaiman mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Melaka ke-13 pada 21 November tahun lalu selepas BN memenangi PRN Melaka.

Ini adalah kali kedua Sulaiman dilantik sebagai Ketua Menteri Melaka selepas pertama kali dilantik ke jawatan berkenaan pada 9 Mac 2020, menggantikan Adly Zahari.