Segala permasalahan dalam parti berhubung Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah perlu diselesaikan secara dalaman, kata Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin.

Khairy yang juga bekas Ketua Pemuda UMNO itu berkata demikian ketika ditanya mengenai kenyataan Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan pada Selasa yang menyatakan keputusan untuk meletakkan Datuk Seri Bung Moktar Radin mengetuai jentera bagi menghadapi PRN Sabah, adalah langkah 'bunuh diri'.

“Ini merupakan perbincangan yang perlu dilakukan secara dalaman. Saya hargai bahawa (Abdul) Rahman telah meluahkan perasaanya tetapi kami hanya berbaki sebulan sahaja lagi sebelum tarikh penamaan calon.

“Terdapat banyak kerja yang perlu dilakukan dari segi rundingan pembahagian kerusi dengan rakan kongsi kami.

“Oleh itu, lebih baik kami selesaikan masalah parti UMNO secara dalaman,” katanya pada sidang media di majlis pelancaran National Technology Innovation Sandbox (NTIS) di Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia (MaGIC), Cyberjaya pada Rabu.


Ujarnya, beliau yakin pemimpin parti dapat mencapai kata putus yang akan dipersetujui semua di Sabah.

Dalam satu sidang media di Parlimen pada Selasa, Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan Bung Moktar akan mengetuai jentera pilihan raya Barisan Nasional (BN), serta diberi kuasa penuh untuk menentukan agihan kerusi dan calon Ketua Menteri seterusnya.

Abdul Rahman, yang juga bekas Ahli Parlimen Kota Belud secara tegas mendakwa, keputusan meletakkan Bung Moktar sebagai ketua, bukan sahaja satu penghinaan kepada UMNO Sabah, malah kepada rakyat Sabah secara amnya.



Menurut Abdul Rahman lagi, beliau bersama 12 Ketua UMNO Bahagian yang hadir pada sidang media tergempar pda malam Selasa telah datang ke Kuala Lumpur untuk bertemu dengan Ahmad Zahid, malangnya permintaan itu tidak dilayan.