BANTING: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Datuk Seri Takiyuddin Hassan tidak akan meletakkan jawatan di sebalik konflik berhubung pembatalan Ordinan Darurat yang berkuat kuasa pada 21 Julai lalu. 

Perkara itu disahkan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali yang menegaskan Takiyuddin akan kekal dengan portfolionya sekarang.

BACA: Takiyuddin perlu jernihkan keadaan, mohon maaf kepada Yang di-Pertuan Agong - Nazri


“Takiyuddin tidak letak jawatan. Ini keputusan (pembatalan Ordinan Darurat) kolektif daripada Kabinet, bukan tindakan seorang Menteri sahaja.

“Tiada tukar jawatan, tiada tukar portfolio, beliau kekal sebagai menteri dan kita buat apa yang patut buat untuk rakyat dan negara,” katanya dalam sidang media selepas melawat Pusat Pemberian Vaksin Industri (PPVIN) bagi Program Vaksinasi untuk Sektor Agrikomoditi (VACOMS) di sini pada Selasa.

Beliau berkata demikian ketika ditanya adakah Takiyuddin akan meletakkan jawatan selepas Ahli Parlimen pembangkang berulang kali mendesak beliau melakukan sedemikian.

BACA: Semua Ordinan Darurat dibatalkan, Anwar persoal pengumuman Takiyuddin



Ordinan Darurat | Kerajaan nasihati Agong batal semua ordinan - PMO

BACA: Hanya Agong yang boleh batalkan Proklamasi Darurat - Shafie Apdal



YB Puchong, YB Sepang kemuka usul bawa Takiyuddin ke Jawatankuasa Khas
BACA LAPOR LANGSUNG MESYUARAT KHAS PARLIMEN  DI SINI


Astro AWANI sebelum ini melaporkan Mesyuarat Khas Parlimen Penggal Ke-14 pada Khamis bertukar bingit  apabila Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendesak Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Takiyuddin meletakkan jawatan.


Parlimen | Bawa usul pembatalan, perbahasan Ordinan Darurat ke Parlimen

BACA: Tandatangan Agong tidak perlu untuk batal Ordinan Darurat - Sri Ram


Kekecohan itu berlaku selepas Anwar membaca kenyataan terbaharu daripada Istana Negara berkaitan pembatalan Ordinan Darurat berkuatkuasa pada 21 Julai lepas.

Membacakan kenyataan tersebut, Anwar berkata, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahirkan rasa amat dukacita dengan kenyataan pada 26 Julai lalu oleh Takiyuddin.

Anwar yang memetik kenyataan tersebut berkata, kerajaan telah membatalkan semua Ordinan Darurat yang telah dimasyhurkan oleh Yang di-Pertuan Agong sepanjang tempoh darurat walhal pembatalan belum lagi diperkenankan oleh Baginda.