SEJAK beberapa hari lepas, berita Usul Tidak Percaya terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kembali memenuhi ruang berita politik Malaysia.

Usul tersebut pertama kali disuarakan Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad pada 4 Mei lepas untuk dibentang dalam Sidang Dewan Rakyat.

Bekas Perdana Menteri itu mendakwa Muhyiddin tidak mempunyai sokongan majoriti Ahli Parlimen.

Berikut antara perkara penting berkaitan usul tersebut:


4 Mei 2020

Dr Mahathir menghantar surat kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof mendakwa Muhyiddin tidak mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen.

Beliau turut meminta Usul Tidak Percaya terhadap Ahli Parlimen Pagoh itu dibentangkan dalam sidang Dewan Rakyat.


8 Mei 2020

Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof menerima usul undi tidak percaya kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk dibawa pada Mesyuarat pertama, penggal ketiga Parlimen ke-14 yang bersidang pada 18 Mei.

Usul diterima di bawah Perkara 27 Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.

BACA: Dewan Rakyat terima usul undi tidak percaya terhadap Muhyiddin


13 Mei 2020

Persidangan Dewan Rakyat yang dijadual berlangsung 18 Mei hanya akan menyaksikan Titah Diraja oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof dalam satu kenyataan berkata pindaan itu dibuat selepas menerima surat pemakluman daripada Perdana Menteri selaku Ketua Eksekutif, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

BACA: Parlimen: Tiada sidang, hanya Titah Diraja


18 Mei 2020

Persidangan berlangsung tanpa ada sebarang usul, hanya titah daripada Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Dalam titah Baginda, Al-Sultan Abdullah menyentuh daripada hal ekonomi, soal keluh kesah rakyat, isu semasa COVID-19, polarisasi perkauman hingga peringatan mengenai alam sekitar serta kestabilan politik domestik.


18 Mei 2020

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan bahawa beliau tetap akan meneruskan usul undi tidak percaya terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Ahli Parlimen Langkawi itu berkata Muhyiddin sebelum ini telah membuat keputusan sendiri tanpa memaklumkan atau mendapat persetujuan daripada parti.

BACA: Tun Mahathir tetap teruskan usul undi tidak percaya terhadap Muhyiddin


12 Julai 2020

Usul Tidak Percaya daripada Tun Dr Mahathir Mohamad  tersenarai dalam giliran ke-27 Aturan Urusan Mesyuarat dan Usul-usul (AUM DR 13/7/2020).

Memetik AUM tersebut, Dr Mahathir akan mengemukakan usul tersebut menerusi Peraturan Mesyuarat 26(1) dibaca bersama Peraturan Mesyuarat 27(3) Peraturan-Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat.

BACA: Undi tidak percaya Muhyiddin: Usul Mahathir disenarai, giliran 27


9 September 2020

Selepas gagal membawa usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam sidang Dewan Rakyat, Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad memuat naik usul tersebut dalam blog dan media sosialnya.

Dalam usul itu, Dr Mahathir antara lain menyenaraikan puluhan sebab usul terbabit dibuat terhadap Ahli Parlimen Pagoh itu termasuk mendakwa pelantikan Perdana Menteri tanpa Pilihan Raya Umum (PRU) menghilangkan kepercayaan dan hak rakyat menentukan kerajaan pilihan mereka.

BACA: Usul tidak percaya: 'Muhyiddin, serahkan semula hak rakyat' - Tun Mahathir


14 Oktober 2020

Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menggesa agar Usul Tidak Percaya yang dibawa oleh Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad dikemukakan di Dewan Rakyat.

Perkara itu didedahkan oleh Tengku Razaleigh menerusi sepucuk surat yang dihantar beliau kepada Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun pada 25 September lalu.

BACA: Tengku Razaleigh gesa Dewan Rakyat bahas Usul Tidak Percaya


14 Oktober 2020

Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun, menafikan dakwaan Perdana Menteri menghalang usul undi tidak percaya terhadapnya dibahaskan di Dewan Rakyat.

Beliau berkata, berdasarkan rekod Dewan Rakyat sebelum ini, usul yang sama pernah dikemukan dan tidak dihalang, namun tidak sempat dibahaskan disebabkan susun atur aturan mesyuarat.

BACA: Azhar nafi PM halang usul undi tidak percaya dibahas di Dewan Rakyat


16 Oktober 2020

Ahli Parlimen Kubang Pasu, Datuk Amiruddin Hamzah memaklumkan beliau telah menghantar surat berkenaan Usul Tidak Percaya terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk dibentangkan di Dewan Rakyat.

Menurutnya, surat berkenaan dihantar kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun pada 15 Oktober lepas.

BACA: Amiruddin kemuka surat Usul Tidak Percaya terhadap PM