PENGURUS Arsenal, Mikel Arteta, mencadangkan masih terlalu awal untuk menentukan sama ada derby London utara Ahad dengan Tottenham akan dapat diteruskan seperti yang dirancang.

Arsenal kehilangan sembilan pemain pasukan utama dalam aksi separuh akhir pertama Piala EFL yang berkesudahan seri tanpa jaringan dengan Liverpool awal pagi Khamis.

Mereka mempunyai empat pemain untuk tugasan antarabangsa dalam saingan Piala Negara-Negara Afrika, empat lagi cedera dan Martin Odegaard disahkan positif COVID-19 sebelum perlawanan tersebut.

Tetapi walaupun kelab itu hanya mempunyai satu kes coronavirus yang diketahui sebelum ujian hari Jumaat, ia kelihatan terdapat kebimbangan bahawa pertembungan itu bakal ditangguhkan.

Laporan media mendakwa kelab itu belum lagi mengemukakan permintaan kepada Liga Perdana supaya perlawanan itu ditunda, tetapi nampaknya mereka hanya memerlukan beberapa pemain lagi tidak dapat beraksi untuk menangguh pertembungan tersebut.

Bagi memastikan pertemuan itu tidak diteruskan, Arsenal perlu membuktikan mereka tidak mempunyai 13 pemain yang bersedia untuk beraksi dan seorang penjaga gol dalam kalangan skuad pasukan utama mereka dan Arteta mencadangkan perlawanan separuh akhir Piala EFL tempoh hari memang menghadirkan lebih banyak masalah kecergasan.

"Kami sudah pun mempunyai kebimbangan sebelum perlawanan menentang Liverpool, dan selepas perlawanan kami mempunyai beberapa lagi isu," katanya.

"Kami belum dapat menilai skuad buat masa ini, kami juga baru kembali di padang latihan dan semua pemain sedang dinilai. Jadi kami tidak tahu untuk memberikan sebarang kata putus."