LEE Young-jin, bekas penolong jurulatih, Park Hang-seo ketika bersama Vietnam, telah dilantik sebagai penasihat teknikal Republik Korea menjelang saingan kelayakan Piala Dunia.

Lee akan membantu pengurus sementara, Hwang Sun-hong dalam dua perlawanan menentang Thailand dalam kelayakan Piala Dunia 2026 pada Mac, Persatuan Bola Sepak Korea (KFA) mengumumkannya pada Khamis.

Lee, yang kini menjadi ahli Jawatankuasa Pasukan Kebangsaan, mengenali bola sepak Asia Tenggara kerana berkhidmat sebagai pembantu pasukan kebangsaan dan B23 Vietnam.

KFA percaya Lee boleh memberi bantuan besar apabila Korea Selatan menentang Thailand pada pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2026 pada 21 dan 26 Mac.

Selepas pemecatan jurulatih Jurgen Klinsmann pada 16 Februari, Korea Selatan turut berpisah dengan kebanyakan kakitangan kejurulatihan dalam pasukan kebangsaan.

Pada 27 Februari, Hwang dipilih sebagai pengurus sementara berbanding dua calon lain Park Hang-seo dan Choi Yong-soo.

Tugas Hwang ialah membantu Korea Selatan mencapai keputusan yang baik menentang Thailand.

Korea Selatan kini mendahului kumpulan C dengan enam mata daripada dua perlawanan, tiga di depan Thailand dan China.

Memenangi kedua-dua perlawanan menentang Thailand berpotensi memastikan kelayakan awal Korea Selatan untuk pusingan ketiga.

Lee bekerja sebagai pembantu kepada jurulatih Park Hang-seo dari 2017 hingga 2023, antara tahun paling berjaya dalam pasukan kebangsaan dan B23 Vietnam.

Pemain berusia 60 tahun itu dianggap otak jurulatih Park, terutama dalam analisis, bimbingan teknikal dan strategi. Selepas kontrak jurulatih Park dengan Vietnam tamat tahun lalu, sekumpulan pembantu Korea Selatan, termasuk Lee, turut pergi.

Sebagai pemain, Lee terkenal kerana berkhidmat di LG Cheetahs (kini FC Seoul), memenangi gelaran Liga K 1 pada tahun 1990.

Pada tahun 2003, beliau telah dipilih sebagai XI terbaik Korea Selatan dari tahun 90-an. Dia bermain untuk pasukan kebangsaan dari 1989 hingga 1994 dengan 51 penampilan, menghadiri dua Piala Dunia pada 1990 dan 1994.

Selepas bersara, beliau bekerja sebagai penolong jurulatih Seoul dari 2005 hingga 2009, kemudian melatih Daegu FC dari 2010-2011 dan 2015-2016.


Sumber: vnexpress.net