SKUAD terjun negara meneruskan aksi cemerlang selepas menempah slot ketujuh ke Sukan Olimpik 2016 di Rio de Janeiro, Brazil pada Ogos.

Gandingan Cheong Jun Hoong dan Nur Dhabitah, yang sudahpun layak ke Rio, menamatkan saingan di tempat lima daripada 12 pasangan dalam acara 3m papan anjal seirama wanita selepas mengutip 301.50 mata pada Piala Dunia Terjun Persekutuan Renang Antarabangsa (FINA) 2016 di Pusat Akuatik Maria Lenk
di Rio.

Menurut laman web FINA www.fina.org, gergasi sukan terjun dunia, China meraih pingat emas menerusi Shi Tingmao/Wu Minxia yang mengumpul 339.60 mata, manakala pasangan Kanada Jennifer Abel/Pamela Ware di tempat kedua selepas mengutip 312.27 mata.

Samantha Amy Mills/Esther Qin dari Australia pula terpaksa berpuas hati dengan pingat gangsa selepas meraih 307.50 mata.

Pada Sabtu, Pandelela Rinong dan Cheong Jun Hoong telah berjaya meraih pingat perak dalam acara 10m platform seirama wanita untuk menambah acara Malaysia di Sukan Olimpik.

Setakat ini, lima slot individu telah berjaya Malaysia layak menerusi Ooi Tze Liang (3m papan anjal dan 10m platform lelaki), Wendy Ng Yan Yee (3m papan anjal wanita), Nur Dhabitah Sabri (10m platform wanita) dan Pandelela Rinong dalam acara 10m platform wanita.