KUALA LUMPUR: Malaysia berkemungkinan besar akan diwakili oleh dua atlet, seorang lelaki dan seorang wanita di Sukan Olimpik Musim Sejuk Beijing 2022, yang dijadualkan dari 4 hingga 20 Feb tahun hadapan.

Tepat 50 hari sebelum upacara pembukaan Beijing 2022, Ketua Kontinjen Malaysia (CDM) Moira Tan berkata atlet ski berpangkalan di Amerika Syarikat Jeffrey Webb dan Aruwin Salehhuddin, bersedia untuk beraksi, Jeffrrey, 23, penyertaan keduanya di Olimpik, pada ketika ini berlatih di Amerika Syarikat.

Manakala Aruwin, 17, telah memindahkan latihannya ke Crotia bagi berlatih bersama-sama peluncur ski yang terbaik di dunia, untuk penampilan sulungnya itu.

"Pengesahan terakhir akan diterima daripada pihak penganjur dan Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) bulan hadapan, tetapi kedua-dua atlet ini hampir pasti akan beraksi di Beijing, walaupun acara masih belum dipastikan.

"Kami juga sedang mengintai peluang untuk acara skeleton, namun buat masa ini ranking masih terlalu jauh (untuk layak)," katanya ketika dihubungi hari ini.

Acara Skeleton adalah satu acara di mana pelumba berlumba dengan keadaan meniarap ke hadapan, di atas sebuah geluncur, pada kelajuan yang mencapai 130 kilometer sejam.

Malaysia, sebuah negara tanpa salji, mencipta sejarah dengan penampilan pertama di Olimpik Musim Sejuk tiga tahun lepas di Sukan Olimpik Pyeongchang, Korea Selatan menerusi Julian Yee dan Jeffrey.

Peluncur ais Julian, 25, menamatkan acara pada kedudukan ke-25 bagi acara perseorangan lelaki, manakala Jeffrey menduduki tempat ke-68 dalam acara 'giant slalom' lelaki, namun gagal menamatkan acara dalam slalom.

Bagaimanapun Mopira berkata, Julian mungkin tidak layak untuk menyertai Sukan Olimpik Musim Sejuk kali ini, selepas pandemik COVID-19 menyebabkan persediaan peluncur ais berpangkalan di Kanada terganggu dan tidak dapat menyertai banyak kejohanan kelayakan.

-- BERNAMA