PENGURUS Arsenal, Mikel Arteta menepis perbincangan mengenai kelebihan Manchester City yang semakin meningkat di puncak Liga Perdana Inggeris (EPL), tetapi mengakui kecederaan sudah mula menguji skuadnya.

The Gunners diikat dua kali oleh Tottenham Ahad lalu dan kehilangan mata sekali lagi berikutan keputusan seri 2-2 derby London utara yang menghiburkan.

Ia menjadikan Arsenal ketinggalan empat mata di belakang City, yang mempamerkan rentak cemerlang selepas enam perlawanan.

City kendalian Guardiola melawat utara London pada 8 Oktober namun Arteta, apabila ditanya mengenai defisit mata semasa, menegaskan: “Kami tidak memikirkan perkara ini. Kami mempunyai perlawanan setiap tiga hari, kami akan cuba memenangi perlawanan kami.

“Kami cuba memenangi permainan kami sekali lagi dan kami tidak menguruskannya atas sebab yang sangat jelas. Itu sahaja dan kami perlu menambah baik."
 

Declan Rice menambah senarai kecederaan Arsenal yang semakin meningkat apabila dia dipaksa keluar pada separuh masa kerana kecederaan belakang.

Ia menjadikan kemungkinan pemain antarabangsa England itu tidak diturunkan untuk perlawanan Piala Carabao awal pagi esok di Brentford, walaupun bekas pemain tengah West Ham itu mungkin sebenarnya telah berehat di barat London.

“Dia mengalami sedikit ketidakselesaan di belakangnya. Dia memberitahu kami pada separuh masa pertama bahawa dia tidak selesa,” kata Arteta mengenai Rice.

“Apabila kami menilai dia pada separuh masa, dia tidak dapat meneruskan jadi kami terpaksa menukarnya.

“Kita perlu menilai dia. Adalah pelik bahawa pemain sepertinya meminta tidak diturunkan kerana dia tidak selesa. Mudah-mudahan tidak (untuk jangka masa yang panjang), tetapi kita lihat bagaimana.” - Stadium Astro