FORMAT kelayakan pecutan baru akan berlangsung dalam tiga perlumbaan Formula Satu musim ini.

FIA, F1 dan kesemua 10 pasukan telah bersetuju untuk melakukan perubahan yang bakal diimplementasi bagi dua litar Eropah dan satu litar bukan Eropah, dengan ketiga-tiga tempat diumumkan pada waktunya.

Pemandu akan berlumba sejauh 100 kilometer dalam pecut pada Sabtu petang untuk menentukan petak untuk perlumbaan pada hari berikutanya.

Pemenang kelayakan Pecutan akan memperoleh tiga mata, dengan dua diberikan untuk tempat kedua dan satu untuk ketiga.

Grid untuk pecut akan diputuskan pada hari Jumaat petang menggunakan format kelayakan semasa, dengan kereta memasuki syarat Parc Ferme.

Akan ada sesi latihan selama satu jam pada hari Jumaat dan Sabtu pagi.

Presiden F1 dan CEO, Stefano Domenicali, berkata, "Kami gembira dengan peluang baru ini yang akan menjadikan peminat kami hujung minggu perlumbaan yang lebih menarik pada tahun 2021.

"Melihat pemandu bertengkar selama tiga hari akan menjadi pengalaman yang luar biasa dan saya yakin pemandu akan menikmati persaingan tersebut.

"Saya gembira semua pasukan menyokong rancangan ini, dan ini merupakan bukti usaha bersatu kita untuk terus melibatkan peminat kita dengan cara baru sambil memastikan kita tetap komited terhadap warisan dan meritokrasi sukan kita."