FERNANDINHO telah mengucapkan selamat tinggal puitis kepada penyokong Manchester City di media sosial berikutan perpindahannya ke Athletico Paranaense.

Pasukan Brazil, Paranaense mengesahkan Isnin lalu bahawa perjanjian telah disediakan untuk menandatangani semula Fernandinho, yang sebelum ini menghabiskan tiga tahun bersama kelab itu.

Bekas pemain antarabangsa 53 kaps bersama Brazil itu meninggalkan Paranaense pada 2005 untuk menyertai Shakhtar Donetsk, sebelum menghabiskan sembilan musim bersama City, dua yang terakhir sebagai kapten.

Selepas membuat 383 penampilan untuk City dan memenangi 12 gelaran utama, termasuk lima gelaran Liga Perdana Inggeris (English Premier League), Fernandinho mengucapkan selamat tinggal pada penghujung kempen 2021-22.

Dan pada hari kontraknya di Stadium Etihad tamat secara rasmi, Fernandinho menggunakan Twitter untuk memberi penghormatan penuh emosi kepada semua orang yang berhubung dengan City.

"Saya melihat. Saya melihat keluarga saya dengan cukup berbangga. Saya melihat penyokong yang tidak pernah lupa dari mana mereka datang," tulisnya menerusi Twitter.

"Saya melihat keindahan menjadi sebahagian daripada pasukan yang menang. Saya melihat gelaran, superstar dan genius. Saya melihat peluang untuk memenuhi impian saya.

"Dan kemudian saya sedar. Saya menyedari kepentingan semua membaca surat ini. Saya menyedari bahawa saya membuat pilihan yang tepat, pilihan terbaik sepanjang hidup saya.

"Saya harap suatu hari nanti apabila awak ingat saya, awak akan rasa perkara yang sama seperti yang saya rasa ketika saya menulis ini."

Dia berkata lagi, "Atlet, jurulatih/jurulatih, kakitangan dobi, pengurus kit, pembersih, concierge, pasukan keselamatan, kakitangan pintu, penasihat, eksekutif, tukang masak, pengarah, doktor, tukang urut, ahli fisioterapi, ahli psikologi sukan, pasukan media, penganalisis, pasukan belia, pasukan amal."

"Maaf jika saya terlepas sesiapa, tetapi anda tahu siapa anda. Hari ini adalah hari terakhir kontrak saya dengan Manchester City.

"Saya hanya boleh mengatakan bahawa saya telah memberikan yang terbaik dan saya akan melakukannya sekali lagi. Kisahnya berterusan dan selepas bermain selama sembilan tahun, saya akan menjadi penyokong setia Cityzen untuk lebih banyak gelaran dan kemenangan.

"Saya pasti ramai lagi akan datang berdasarkan kualiti semua kerja harian anda."

Fernandinho menandatangani surat itu: "Kenangan saya akan kekal selama-lamanya. Terima kasih banyak - Kapten anda."

Pemain berusia 37 tahun itu sebelum ini mendedahkan dia menolak banyak tawaran untuk kembali ke Paranaense, yang kini diuruskan oleh bekas bos Portugal dan Brazil, Luis Felipe Scolari.