LEWIS HAMILTON mendakwa Ferrari dan Red Bull 'dalam liga berbeza' berbanding Mercedes selepas juara dunia Formula Satu tujuh kali itu layak di tempat kelima Grand Prix Bahrain.

Hamilton, yang terlepas rekod kejuaraan pemandu kelapan yang memecahkan rekod tahun lalu dalam keadaan kontroversi selepas pertarungan sengit dengan Max Verstappen, sebelum ini menimbulkan keraguan terhadap keupayaan Mercedes untuk bersaing pada 2022.

Pelumba berusia 37 tahun itu menegaskan bahawa pasukannya tidak akan bersaing untuk kemenangan awal pada penghujung ujian pramusim, dan persembahan mengagumkan daripada Ferrari dan Red Bull tidak mengubah pendapat Hamilton.

Gandingan Ferrari, Charles Leclerc dan Carlos Sainz akan memulakan aksi pembuka musim Ahad ini di Bahrain di barisan hadapan, masing-masing di antara juara bertahan, Max Verstappen.

Dengan rakan sepasukan Verstappen, Sergio Perez, berada di tempat keempat terpantas, Hamilton mendakwa bahawa dia tidak menjangka untuk bersaing dengan sama ada Ferrari atau Red Bull di Bahrain, berkata kedua-dua pasukan itu 'dalam liga berbeza'.

"Saya tidak mengatakan saya lega [dengan tempat kelima]," kata Hamilton kepada Sky Sports. "[Tetapi] saya secara amnya sangat gembira dengan hari itu, memandangkan di mana kami berada dalam beberapa minggu terakhir, [dengan] perjuangan yang kami alami, masalah yang kami hadapi dengan kereta.

“Ia agak mimpi ngeri untuk memandu, tetapi kami menundukkan kepala, terus berusaha dan saya berbangga dengan semua orang kerana kekal positif.

“Pelumba di hadapan kami berada dalam liga lain.

"Saya secara amnya gembira di mana kami berada, ia bukan barisan hadapan, tetapi kami akan melakukan penambahbaikan dan kami akan melakukan yang terbaik esok."