MANCHESTER CITY menampilkan kebangkitan menakjubkan untuk menewaskan Aston Villa 3-2 dan mempertahankan kejuaraan Liga Perdana Inggeris.

Skuad kendalian Pep Guardiola memasuki aksi terakhir beraksi di laman sendiri, dengan hanya kemenangan memastikan kejuaraan ketika Liverpool yang ketinggalan satu mata.

Villa yang dikendalikan Steven Gerrard mengaturkan strategi bertahan dengan baik dan tuan rumah bergelut untuk mencari ruang mendapatkan jaringan.

City ketinggalan hasil gol pembukaan Matty Cash pada minit ke-37 mengejutkan tuan rumah, dan bekas penyerang Liverpool, Philippe Coutinho membuatkan City kecewa apabila dia meledak dua gol Villa pada minit ke-69.

Bagaimanapun, tandukan Ilkay Gundogan dan rembatan Rodri secara dramatik menyamakan kedudukan tuan rumah dengan dua gol dalam masa tiga minit, sebelum Gundogan memastikan gol ketiga City sembilan minit sebelum tamat sekaligus meleburkan harapan Liverpool untuk memburu empat kejuaraan musim yang menang 3-1 ke atas Wolverhampton di Anfield.