HONG KONG telah mengalihkan pakar beregu campuran mereka, Tang Chun Man dan Reginald Lee ke bahagian beregu lelaki untuk memperkukuh kemampuan mereka lagi untuk Pusingan Akhir Piala Thomas di Chengdu dari 27 April-5 Mei.

Chun Man membentuk gandingan beregu campuran No. 8 dunia dengan Tse Ying Suet manakala Reginald dan Chau Hoi Wah kini beregu No. 22 dunia.

Kedua-dua pasangan itu turut merangkul pingat gangsa di Kejohanan Dunia dengan Chun Man-Ying Suet mencapai kejayaan di Nanjing 2018 dan Huelva 2021, manakala Reginald-Hoi Wah melakukannya lebih awal di Glasgow 2017.

Chun Man dan Reginald akan memainkan peranan besar jika Hong Kong membuat kejutan menentang pesaing mereka yang lebih diminati iaitu Denmark dan Malaysia dalam Kumpulan D.

Walaupun Hong Kong boleh mengharapkan pemain perseorangan berpengalaman mereka Lee Cheuk Yiu dan Angus Ng untuk memberikan mata yang amat diperlukan, perkara yang sama tidak boleh dikatakan untuk beregu di mana kemungkinan besar boleh menjadi masalah buat mereka.

Law Cheuk Him-Yeung Shing Choi dan Hung Kuei Chun-Lui Chun Wai masing-masing berada di No. 170 dan No. 332 ranking yang paling rendah, yang menjelaskan mengapa mereka memerlukan Chun Man dan Reginald untuk menyertainya.

Semasa Kejohanan Berpasukan Asia 2022, Reginald berganding bahu dengan Cheuk Him untuk mengejutkan juara Asia ketika itu, Pramudya Kusumawardana-Yeremia Rambitan dalam kekalahan 4-1 pasukan mereka kepada Indonesia.

Chun Man juga mencatatkan kemenangan terbaik dengan Shing Choi ke atas pemain Taiwan Lu Ching Yao-Yang Po Han semasa Kejohanan Berpasukan Campuran Asia 2023, menghasilkan kemenangan mengejut 3-2 Hong Kong.

Dua lagi pemain perseorangan Hong Kong ialah Jason Gunawan yang mendapat penilaian tinggi, yang menjadi juara kebangsaan termuda negara pada 2020 ketika berusia 16 tahun, dan Chan Yin Chak.

Hong Kong, yang mempunyai bekas pemain antarabangsa Wong Choong Hann dan Choong Tan Fook dalam set kejurulatihan mereka, hanya membuat penampilan keenam mereka di pusingan akhir.

Penamat suku akhir pada edisi 2016 kekal sebagai aksi terbaik mereka setakat ini.

Pengarah kejurulatihan kebangsaan Rexy Mainaky telah memberi amaran kepada Malaysia terhadap sikap berpuas hati walaupun dilihat sebagai pilihan menentang Hong Kong.

"Perlawanan menentang Hong Kong akan menjadi perlawanan yang sukar. Tetapi sekiranya kami memenanginya, maka kami sudah pun melangkah ke peringkat kalah mati," kata Rexy.

"Kami perlu bergantung kepada dua perseorangan pertama kami, Lee Zii Jia dan Leong Jun Hao, untuk menyampaikannya manakala beregu kami mesti menyumbang mata 'selamat' itu.

"Jika semuanya berjalan lancar, saya menjangkakan kami akan menang sama ada 3-2 atau 4-1."

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro