BARCELONA 1 REAL SOCIEDAD 0

Ernesto Valverde memberi penghormatan kepada Andres Iniesta selepas pemain berusia 34 tahun itu beraksi buat kali terakhir untuk Barcelona dalam kemenangan 1-0 ke atas Real Sociedad di Camp Nou, awal pagi tadi.

Dengan gelaran LaLiga yang sudah disahkan, tumpuan terarah kepada Iniesta apabila Camp Nou memberi penghormatan penuh beremosi kepada salah seorang pemain terbaik mereka.

Tirai kerjaya Iniesta di Barca akhirnya dilabuhkan pada minit ke-81, pemain tengah itu meninggalkan padang sambil menerima sambutan hangat dan menyerahkan lilitan kapten kepada Lionel Messi sebagai isyarat simbolik.

Selepas perlawanan, bos Barca, Valverde menyifatkan pemenang Piala Dunia itu sebagai antara pemain terbaik dalam sejarah pasukan itu.

"Kami mahu bersaing dan menang, tetapi hari ini adalah hari Andres dan orang ramai membuatkannya lebih istimewa," katanya kepada TV Barca.

"Saya mahu mengubah sesuatu pada hujung perlawanan, berkebetulan Leo berada di padang. Ia adalah masa yang tepat.

"Dia adalah jenis pemain akan menjadi bualan untuk tempoh yang lama. Mereka tiada pengganti, semua orang akan ingat."

Iniesta masih belum mengesahkan destinasinya selepas ini, dengan pemain antarabangsa Sepanyol itu dikaitkan dengan perpindahan ke kelab Jepun, Vissel Kobe.