LIVERPOOL 2 NEWCASTLE 1

Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp, tidak dapat menyembunyikan kegembiraannya dengan gol kemenangan Fabio Carvalho ke atas Newcastle United, awal pagi tadi.

Pemain berusia 20 tahun itu bangkit daripada bangku simpanan untuk merembat masuk gol kemenangan pada minit ke-98, secara tidak langsung memberikan The Reds kemenangan 2-1 di Anfield tatkala mereka bangkit daripada ketinggalan selepas dibolosi Alexander Isak dalam separuh masa pertama.

Roberto Firmino menyamakan kedudukan selepas rehat sebelum penyudah lewat Carvalho menyusuli dalam situasi kelam kabut sepakan sudut.

Bercakap dalam sidang akhbar selepas perlawanan, Klopp mengakui pasukannya tidak berada di tahap terbaik ketika pelawat cuba menyekat mereka sambil Liverpool hanya mampu melancarkan lima percubaan babak pertama.

"Kami sepatutnya lebih menguasai permainan," katanya.

“Dalam separuh masa pertama, saya selalu berpesan kepada pemain bahawa permainan kami kelihatan sangat bagus, kami berbahaya.

"Newcastle melakukannya dengan sangat baik untuk meletakkan kami di bawah tekanan; mereka bekerja keras dan saya fikir kita mula mendapati dalam 20, 25 minit terakhir mereka agak bergelut dengan keamatan. Tetapi kami harus telah melakukan yang lebih baik.

"Jadi kami menjaringkan gol penyamaan dan kemudian ia hanya perlawanan yang sukar untuk diharungi memandangkan kami kurang menguasai bola. Media mula mengasak saya dan ia secara berterusan mengganggu kami atas sebab tertentu dan ia tidak menawarkan anda momentum. Tiada peluang untuk mendapatkan apa-apa momentum.

"Akhirnya, saya benar-benar gembira ketika kami mendapat sepakan sudut terakhir ini pada minit ke-98. Apa yang dibuat oleh Mo (Salah) dan Fabio pada masa itu jelas sekali luar biasa, ia gol yang menakjubkan. Saat yang sempurna; kami menjaringkan gol. Ia terjadi selepas 98 minit dan saya fikir ia adalah satu tindak balas yang sempurna untuk semua yang berlaku ketika permainan."

Carvalho dibeli daripada Fulham di penghujung musim lalu dan dia terus mengukir nama sebagai penjaring sejak gol pertamanya empat hari lalu ketika membelasah Bournemouth 9-0, iaitu sehari selepas hari jadinya yang ke-20.

“Dia kini menjaringkan dua gol dalam dua perlawanan terakhir,” tambah Klopp.

“Semalam adalah hari jadinya. Jadi mungkin minggu ini akan menjadi lebih baik.

"Dia seorang pemain yang cemerlang, berbakat yang hebat, sudah cukup matang dalam banyak posisi. Jadi saya sangat gembira untuknya.

"Harvey Elliott pula merupakan pemain terbaik di atas padang dan Fabio yang mencorakkan permainan."