JUDE Bellingham berbangga dengan 'hari paling membanggakan' dalam hidupnya ketika dia bercakap buat kali pertama sebagai pemain Real Madrid.

Real mengumumkan menandatangani pemain antarabangsa England berusia 19 tahun itu pada Rabu dan dia diumumkan di ibu negara Sepanyol semalam selepas menandatangani perjanjian selama enam tahun.

Gergasi LaLiga itu membayar awal EURO103 juta (GBP88.5 juta) untuk mendapatkan Bellingham, yang berpindah ke Jerman dari Birmingham pada 2020.

Dia telah dikaitkan dengan kepulangan ke England dengan pemain seperti Manchester City atau Liverpool tetapi akhirnya memutuskan untuk menyertai rekod pemenang Liga Juara-Juara 14 kali.


Dengan disaksikan oleh ibu bapanya, Bellingham berkata: “Terima kasih kerana semua orang menyertai saya pada hari paling membanggakan dalam hidup saya.

“Hari di mana saya menyertai kelab bola sepak terhebat dalam sejarah permainan. Terdapat ramai orang untuk berterima kasih kerana membawa saya ke tahap ini -- Borussia Dortmund dan Birmingham City, orang yang bekerja di sana.

“Juga pengendali di sini (di Real Madrid); Tuan Presiden (Florentino Perez), Juni Calafat (peninjau), Jose Angel (ketua eksekutif).

“Sudah tentu, yang paling penting, keluarga saya atas semua sokongan dan membuat perjanjian semudah mungkin, jadi terima kasih banyak-banyak dan akhirnya, Hala Madrid.”