Sambutan luar biasa peserta terhadap program jelajah FitMalaysia yang diperkenal Kementerian Belia dan Sukan (KBS) mendorong kementerian itu melebarkan perancangan program amalan gaya hidup sihat.

Menterinya Khairy Jamaludin berkata, sambutan di luar jangkaan membuatkan KBS menanam keazaman untuk meningkatkan penyertaan masyarakat dalam program seumpama itu.

Ia dilaksanakan dengan mempergiat hebahan bagi memastikan masyarakat terus mendapat kesedaran dan terlibat secara langsung dengan aktiviti kecergasan.

"Setiap tahun kita akan lakukan pusingan kedua dan ketiga, buat masa ini penyertaan hanya 30 peratus hingga 40 peratus, kita mahu melihat jumlah ini meningkat sehingga 50 peratus dalam masa lima tahun untuk memupuk budaya sukan bagi menjadikan Malaysia negara bersukan," kata Khairy kepada Astro AWANI selepas pelancaran program FitMalaysia peringkat Pulau Pinang di Kepala Batas.

Menyentuh mengenai penganjuran Hari Sukan Negara 10 Oktober depan, Khairy memaklumkan sehingga kini 9,500 program sudah berdaftar dengan KBS.

Beliau juga menjangka bilangan program akan terus meningkat dalam tempoh 20 hari.

"Tetapi ia bukan melibatkan program rasmi sahaja, anda semua boleh lakukan program spontan, seperti bermain bola, badminton, futsal, aktiviti rutin juga harus diteruskan tanpa program rasmi dengan penuh semangat kesukanan," tambah beliau.

FitMalaysia di Pulau Pinang merupakan jelajah ke-13 dalam senarai jelajahnya sebelum kemuncak program Hari Sukan Negara, 10 Oktober depan.

Jelajah di Vision Park mencatat jumlah penyertaan tertinggi dengan 25,000 peserta berdaftar, termasuk acara wajib Fun Ride dan Fun Run yang disertai lebih 17,000 peserta.

Sebelum Pulau Pinang, program FitMalaysia turut menjelajah ke Sarawak, Johor, Perlis, Terengganu, Perak dan Kelantan.

FitMalaysia diilhamkan Khairy bermula 2014, bertujuan mengubah Malaysia daripada negara menyokong sukan kepada negara sukan, dengan menggalakkan penglibatan rakyat dalam aktiviti kecergasan.