KAKAK ipar kepada pemain antarabangsa Korea Selatan Hwang Ui-jo dijatuhi hukuman penjara tiga tahun pada Khamis kerana menyiarkan video eksplisit peribadi pemain bola sepak itu dalam talian dan cuba memeras ugutnya.

Defendan yang tidak dinamakan itu didakwa berkongsi video berkenaan di media sosial sambil berpura-pura menjadi bekas teman wanitanya yang menuduhnya tidak setia.

Penyebaran video itu mencetuskan siasatan polis berasingan terhadap penyerang Nottingham Forest itu sama ada pertemuan seksual itu dirakam secara haram tanpa kebenaran.

Hwang telah menafikan dakwaan itu dan pendakwa raya masih belum menjelaskan atau mendakwanya secara rasmi.

Kakak iparnya menyiarkan video itu "mengetahui ia akan disebarkan sewenang-wenangnya", kata Mahkamah Daerah Pusat Seoul dalam keputusannya, lapor agensi berita Yonhap.

"Kandungan itu telah diedarkan secara meluas di dalam dan luar Korea Selatan, sifat jenayahnya sangat serius," kata mahkamah.

Hukuman tiga tahun itu setahun kurang daripada tuntutan pendakwa raya.

Pengakuan defendan terhadap jenayah itu dan rayuan Hwang untuk kelonggaran telah diambil kira, kata mahkamah.

"Saya telah menyebabkan kemudaratan besar kepada mangsa dan saya amat menyesali apa yang telah saya lakukan," kata defendan dalam keterangan terakhirnya.

Hwang berusia 31 tahun, yang dipinjamkan dari Forest di kelab Turki Alanyaspor, menjaringkan gol dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia menentang Singapura pada November.

Namun Persatuan Bola Sepak Korea sejak itu menggantungnya daripada skuad kebangsaan sementara menunggu hasil siasatan ke atas dakwaan penggambaran haram itu.

Penggantungan itu menyebabkan dia tidak menyertai Piala Asia di Qatar.

Hwang telah menjaringkan 19 gol dalam 62 penampilan untuk Korea Selatan.

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro