Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin bersetuju dengan teguran Sultan Selangor supaya kerajaan negeri menukar slogan "KitaLawan untuk kontinjen Selangor bagi menghadapi Sukan Malaysia (Sukma) di Sarawak, tahun depan.

Khairy berkata beliau bersependapat dengan Sultan Sharafuddin Idris Shah bahawa acara sukan tidak dicemari dengan unsur-unsur politik.

Beliau berkata slogan oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor itu jelas berbaur politik kerana slogan kontroversi itu digunakan dalam kempen politik Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Slogan #KitaLawan digunakan oleh penyokong PKR untuk kempen membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dihukum penjara lima tahun kerana kesalahan meliwat.

"Sebagai menteri sukan, saya bersetuju dengan Sultan Selangor dan sukan tidak perlu dipolitikkan...dan politik tidak ada tempat dalam sukan," katanya.

Khairy berkata demikian kepada pemberita selepas pelancaran acara Fit Malaysia peringkat negeri yang disempurnakan oleh Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem di Padang Merdeka, di sini pada Ahad.

Katanya beliau berpegang kepada prinsip bahawa sukan tidak sama sekali dipolitikkan dan tindakan kerajaan negeri Selangor telah mencetuskan rasa kurang senang dalam kalangan atlet negeri itu.

"Kerajaan Selangor amat degil kerana tidak mahu mengubah slogan itu dengan memberi pelbagai alasan. Saya cadangkan kepada kerajaan negeri itu supaya mendengar kepada pemerintah mereka dan ubah slogan itu," katanya.

Bulan lepas, kerajaan Selangor menerusi exco sukan, Amiruddin Saari mengumumkan kontinjen Sukma negeri itu akan mengguna pakai slogan #KitaLawan.