JURGEN Klopp berkata Liverpool 'benci' kekalahan pramusim mereka kepada Manchester United di Bangkok, tetapi mengakui dia berpuas hati dapat memberikan minit permainan kepada sebahagian besar skuadnya.

The Reds tewas 4-0 oleh pesaing mereka sebagai sebahagian daripada lawatan mereka ke Timur, dengan gol dijaringkan Jadon Sancho, Fred, Anthony Martial dan Facundo Pellistri membantu bos baharu Erik ten Hag untuk menang dalam perlawanan pertamanya sebagai pengurus.

Liverpool kembali menjalani latihan pramusim seminggu kemudian daripada United, dengan beberapa bintang mereka yang mengambil bahagian dalam perlawanan antarabangsa bulan lalu hanya menyertai rakan sepasukan mereka pada hujung minggu.

Ini bermakna Klopp memilih untuk menggilirkan sebahagian besar pemainnya sepanjang perlawanan persahabatan itu, menggunakan 32 pemain kesemuanya, dan pemain Jerman itu mengakui bahawa selepas skuadnya dipotong, dia lebih lega untuk memberi mereka masa permainan walaupun kecewa dengan hasilnya.

"Jelas sekali perlawanan itu datang terlalu awal untuk kami, untuk beberapa pemain kami," katanya kepada laman web kelab selepas pertembungan di Thailand yang menyaksikan pemain baru Fabio Carvalho dan Darwin Nunez membuat penampilan pertama mereka. “Saya rasa kami bersetuju bahawa kami melihat banyak perkara yang baik dalam perlawanan ini.

"Tetapi pada saat-saat penentuan kami tidak cukup jelas dengan menyelesaikan situasi kami. Kami memberikan peluang besar kepada pasukan lawan. United melakukannya dengan baik pada saat-saat ini, mereka menamatkan situasi itu.

"Perkara yang paling penting sekarang selepas perlawanan, walaupun saya benci kalah, semua pemain mempunyai 30 minit waktu bermain."

Menurut Opta, Liverpool sebenarnya mempunyai kadar jangkaan gol (xG) yang lebih tinggi dalam permainan 1.7 berbanding 1.5 United, melakukan 18 percubaan berbanding sembilan daripada United.