KUALA LUMPUR : Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) menganjurkan Larian Wira 2023 sebagai inisiatif bagi menghargai jasa Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Dataran Merdeka pada 29 Oktober.

LTAT menerusi kenyataannya pada Ahad menyatakan, acara yang diadakan kali kedua itu juga merupakan sebahagian usaha bagi memupuk penghargaan terhadap jasa ATM yang berkorban nyawa dan mempertahankan kedaulatan negara.

“Acara Larian Wira yang memasuki tahun kedua penganjuran ini diadakan bertujuan untuk meningkatkan kesedaran dan memupuk rasa penghargaan kepada anggota-anggota ATM di kalangan semua lapisan masyarakat.

“Ia juga bagi menzahirkan rasa terima kasih yang tidak terhingga dan sebagai tanda penghormatan kepada anggota-anggota ATM di atas keberanian mereka berkhidmat untuk negara.

“Pada tahun ini, Larian Wira menawarkan pelbagai kategori untuk memenuhi pilihan larian yang berbeza yang terdiri daripada Separa Marathon 21.1km, 10km dan 5km dengan hampir 7,500 penyertaan termasuk 1,500 peserta dalam kalangan warga ATM, staf LTAT dan syarikat Kumpulan LTAT.

"Larian Wira turut disertai 100 pelajar tajaan Yayasan LTAT,” menurut kenyataan tersebut.

Sementara itu, Ketua Eksekutif LTAT, Datuk Nazim Rahman berkata, pemilihan Dataran Merdeka sebagai lokasi acara juga merupakan simbolik penting ekoran lokasinya yang menjadi mercu tanda penting memperingati hari kemerdakaan.

Pelepasan larian akan disempurnakan Panglima Angkatan Tentera, Tan Sri Mohammad Abdul Rahman diiringi Tan Sri Raja Affandi bin Raja Mohamed Noor (Bersara).

Pelbagai aktiviti menarik turut disediakan kepada para peserta larian dan orang ramai bagi menambahkan lagi keterujaan pada acara tersebut seperti Obstacle Course Challenge, Military Fitness Challenge, Karnival Kanak-kanak, cabutan bertuah, food truck dan banyak lagi.