PENYERANG Borussia Monchengladbach, Marcus Thuram, telah digantung enam perlawanan oleh Persatuan Bolasepak Jerman (DFB) kerana meludah pemain Hoffenheim, Stefan Posch.

Pemain berusia 23 tahun itu telah didenda sebulan gaji oleh Gladbach ekoran insiden tersebut ketika dilayangkan kad merah ketika tewas 2-1 di Borussia-Park.

Thuram menegaskan bahawa ia bukan tindakan yang disengaja tetapi meminta maaf kepada Posch, Hoffenheim dan rakan sepasukan Gladbach, mengatakan bahawa dia akan "menerima semua akibat daripada sikap saya".

DFB mengesahkan pada hari Isnin bahawa Thuram akan menjalani larangan lima perlawanan Bundesliga dan DFB-Pokal.

Pemain kebangsaan Perancis, Thuram, yang meledak empat gol dalam 20 penampilan untuk Gladbach musim ini, juga telah didenda EURO40,000.

Mengulas kejadian pada hujung minggu, pengarah sukan Gladbach, Max Eberl, berkata, "Saya mengadakan perbincangan panjang dengan Marcus pagi ini, di mana dia meminta maaf kepada saya dan kelab sekali lagi atas tindakannya.

"Kami telah mengenali Marcus selama hampir dua tahun, kami mengetahui latar belakangnya dan keluarganya. Tindakan hari Sabtu tidak menggambarkan perkara itu. Marcus hancur dan telah meyakinkan saya bahawa dia tidak sengaja meludah di Stefan Posch.

"Dia memberitahu saya bahawa semasa perbalahan dengan Stefan Posch, dia tidak sengaja meludah setelah mengutuk beberapa kali dalam bahasa Perancis dalam keadaan panas ketika itu.

"Dia tahu bahawa ini tidak mengubah apa-apa dan bahawa gambar itu berbicara untuk diri mereka sendiri, dan bahawa pengiriman adalah panggilan yang tepat.

"Saya percaya Marcus kerana saya mengenalinya sebagai orang yang reflektif dengan sikap yang hebat. Dia melakukannya, tetapi dia tidak melakukannya dengan niat.

"Sebagai kelab, kami akan mendenda sejumlah wang yang setara dengan upah satu bulan untuk tingkah lakunya yang menyebabkan pemecatan, yang akan disumbangkan untuk tujuan yang baik. Marcus telah menerima ini dan juga menawarkan untuk terlibat dengan tujuan sosial ini bagi pihak sendiri.

"Marcus meminta maaf kepada Stefan Posch, Hoffenheim, rakan sepasukannya, staf pelatih dan peminat Gladbach, dan saya ingin melakukan ini lagi secara eksplisit bagi pihak Borussia Monchengladbach.

"Dia melakukan kesalahan besar dan dihukum atasnya. Dia tetap orang yang sama yang kita kenal, dan kita akan tetap bersamanya."