KYLIAN Mbappe meraikan hari lahirnya ke-25 dengan dua gol ketika Paris Saint-Germain (PSG) menewaskan Metz 3-1 dalam Ligue 1 pada Khamis untuk memimpin liga pada saingan separuh musim dengan kelebihan lima mata.

PSG, yang diikat 1-1 di Lille pada hujung minggu, berhempas pulas pada separuh masa pertama sebelum Vitinha membuka jaringan pada awal separuh masa kedua apabila menyudahkan menghantar hantaran lintang Lee Kang-in.

Mbappe kemudian menjadikan kedudukan 2-0 dengan rembatan sebelum Matthieu Udol membalas satu gol untuk pasukan pelawat yang bergelut.

Namun Mbappe menjadikan kedudukan 3-1 menjelang penghujung untuk gol liga ke-18nya dalam kempen itu.

Hari lahirnya menjadi lebih diingati apabila adiknya, Ethan yang berusia 16 tahun hadir untuk penampilan sulung seniornya pada masa kecederaan.

PSG mengakhiri tahun ini dengan lima mata mengatasi pencabar terdekat Nice, yang menewaskan Lens 2-0 hasil dua gol lewat daripada penyerang Nigeria, Terem Moffi.

Monaco ketinggalan tujuh mata di belakang pendahulu di tempat ketiga selepas bangkit dari ketinggalan untuk menang 2-1 di Toulouse, dengan Wissam Ben Yedder menjaringkan kedua-dua gol.

Pasukan itu bertahan untuk mengambil ketiga-tiga mata walaupun Aleksandr Golovin dibuang padang pada awal babak kedua.

Pemain antarabangsa Mali, Kamory Doumbia menghasilkan persembahan individu dengan menjaringkan empat gol, semuanya pada separuh masa pertama, ketika Brest menewaskan Lorient 4-0.

Keputusan itu mengangkat Brest ke tempat keempat, tempat kelayakan Liga Juara-Juara, mengatasi Lille yang tewas 1-2 di Strasbourg pimpinan Patrick Vieira.

Marseille berada di tempat keenam selepas bangkit dari ketinggalan untuk seri 1-1 di Montpellier, dengan Jordan Veretout menjaringkan gol dalam permainan yang ditangguh selama lima minit pada separuh masa kedua selepas bunga api dinyalakan di hujung stadium.

Montpellier sebelum ini telah ditolak satu mata berikutan insiden dalam perlawanan di tempat sendiri menentang Clermont awal musim ini, apabila penjaga gol pasukan lawan itu terkena mercun yang dibaling dari tempat sama.

“Mereka ini mengecewakan, tidak sepatutnya berlaku....

"Saya tidak faham. Anda sepatutnya datang ke stadium untuk menyokong pasukan anda, bukan untuk membakar bunga api,” keluh pengendali Montpellier Michel Der Zakarian.

Pemain antarabangsa Jepun, Keito Nakamura mendapat gol tunggal apabila Reims menewaskan Le Havre 1-0, manakala Rennes meledak dua kali lewat untuk meraih kemenangan 3-1 ke atas kelab tercorot Clermont.

Sementara itu, Lyon keluar dari kelompok tiga terbawah apabila menewaskan Nantes 1-0 hasil jaringan Alexandre Lacazette.

Ia merupakan kemenangan ketiga berturut-turut untuk pasukan yang sebelum ini hanya menang sekali sepanjang musim, dan keputusan itu menaikkan mereka dua mata di atas Toulouse, yang kini menduduki kedudukan play-off penyingkiran.

*Artikel asal yang disiarkan di Sinar Harian