KUALA LUMPUR: Pelari jarak jauh Muhammad Ikbolasen Md Kamal Hussain menghadiahkan emas pertama buat kontinjen Pahang pada Sukan Malaysia (Sukma) ke-20 selepas mengungguli acara 10,000 meter (m) lelaki di Stadium Nasional di Bukit Jalil, hari ini.

Namun, hasrat atlet berusia 20 tahun dari Cameron Highlands, Pahang itu yang membuat penampilan sulung pada Sukma kali ini untuk melakar pencapaian bergaya tidak kesampaian apabila catatan 31 minit 11.62 saat (s) tidak diiktiraf sebagai rekod baharu kejohanan.

Menurut Ketua Delegat Teknikal Olahraga Sukma V. Govindasamy, perkara itu disebabkan ketetapan yang dibuat Majlis Sukan Negara (MSN) untuk tidak mengiktiraf sebarang catatan sebagai rekod baharu memandangkan had umur edisi kali ini dilanjutkan hingga 23 tahun.

"Semua sukan (dipertandingkan) mereka tidak diiktiraf rekod untuk acara, ini keputusan induk (MSN). Mengikut arahan yang kita terima semua rekod tidak diiktiraf.

"Ini disebabkan edisi sebelumnya di Johor tak dijalankan, jadi atlet (berumur bawah 21 tahun) yang telah didaftarkan dulu kita bagi peluang bertanding kali ini di bawah 23 tahun sementara bagi pendaftaran baharu semua bawah 21 tahun," katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Sementara itu, Muhammad Ikbolasen mengakui beliau hanya memikirkan tentang memperbaharui rekod kejohanan sepanjang lariannya.

Meskipun kecewa catatannya tidak diiktiraf, beliau tetap gembira dapat membantu Pahang meraih emas sulung selain kejayaan itu turut membakar semangatnya yang akan turun beraksi dalam 3,000m lari berhalangan dan 5,000m masing-masing pada esok dan Sabtu.

"Saya gembira sangat kerana telah diletakkan harapan besar untuk menang emas dan pecah rekod, jadi dalam fikiran saya hanya fokus pecah rekod saja. Tapi bila masa tak diiktiraf saya sedikit kecewa, namun saya tidak akan mengalah dan akan terus berusaha," katanya.

Dalam pada itu, jurulatihnya P. Subramaniam berkata Muhammad Ikbolasen adalah seorang atlet yang berdedikasi.

"Komitmen dia sangat tinggi, sampaikan selepas habis sesi latihan dia datang kepada saya dan cakap dia nak berlatih lagi sebab tak puas," katanya.

Pingat perak acara 10,000m lelaki diraih atlet Selangor S. Dinesh Varma dengan catatan masa 33:33.69s manakala gangsa milik B. Ruveshwaran dari Pulau Pinang dengan merakam 34:13.07s.

Rekod Sukma 10,000m lelaki berusia 26 tahun 31:47.95s dipegang A. Munusamy yang dicipta pada edisi Pahang 1996.

-- BERNAMA