MOHAMED Salah perlu membuktikan keupayaannya tahun ini bagi membuktikan layak menikmati perjanjian baru yang dimeterainya bersama Liverpool, kata bekas pemain antarabangsa Belanda, Nigel de Jong.

Pemain antarabangsa Mesir itu menamatkan spekulasi mengenai masa depannya yang berlanjutan sekian lama apabila memeterai kontrak baru tiga tahun untuk membawanya ke 2025 di Anfield, bulan lalu.
 
Dengan penghijrahan Sadio Mane ke Bayern Munich, langkah itu mewakili sebahagian besar perniagaan perpindahan luar musim Liverpool bagi mengekalkan salah seorang tonggak penting era Jurgen Klopp tersebut di Merseyside.

Tetapi permulaan musim yang perlahan The Reds menyaksikan Salah antara yang menerima kritikan dan jaringan gol penggempur itu dalam kempen baru Liga Perdana Inggeris (EPL) menentang Manchester United semalam tidak memadai untuk mereka mengelakkan kekalahan 1-2.

Dengan hanya mengutip dua mata daripada tiga perlawanan pertama, Liverpool sudah boleh dikatakan berdepan saingan sukar dalam perebutan kejuaraan dengan Manchester City, lantas De Jong berpendapat bahawa Salah mempunyai masa yang singkat untuk membuktikan kemampuan menerajui jentera serangan kelab itu.

"Jika saya seorang pengarah sukan dan saya baru sahaja menyambung kontrak pemain terbaik dalam skuad saya, saya akan memberi anda tempoh setahun untuk membuktikan diri," katanya kepada beIN SPORTS.

"Adakah anda bernilai lagi untuk tempoh tiga tahun? Anda perlu menghasilkan angka yang sama, terutama dalam soal gaji yang dinikmatinya.

"Saya fikir ia sangat penting buat Salah dan juga Liverpool bagi mencari jalan untuk berjaya bersama-sama dalam usaha mengekalkannya di Liverpool untuk jangka panjang. Jika tidak, lambat-laun mereka perlu membuat keputusan juga.

"Saya telah berulang kali mengatakannya selama beberapa tahun kebelakangan ini: Mane adalah jiwa pasukan ini. Dia adalah pemain yang lengkap menerusi tenaganya, dalam menghasilkan gol, cara dia mara ke depan.

"Sudah tentu, saya tidak mengatakan bahawa Salah bukan seorang pemain yang hebat tetapi Mane mengejutkan apabila ia berkaitan dengan jaringan."