KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Pilihan Khas (JKPK) Parlimen melibatkan Pembinaan Negara Bangsa, Pendidikan dan Pembangunan Sumber Manusia bersetuju memanggil Kementerian Belia dan Sukan (KBS) untuk mendapatkan taklimat lanjut berkenaan kewajaran penganjuran Sukan Komanwel 2026.

Perkara itu dimaklumkan oleh Pengerusinya, yang juga Ahli Parlimen Indera Mahkota, Datuk Seri Saifuddin Abdullah.

"Wajarkah Malaysia jadi penganjur Sukan Komanwel 2026? Tadi, JKPK Parlimen tentang Pembinaan Negara Bangsa, Pendidikan dan Pembangunan Sumber Manusia setuju minta taklimat KBS," katanya dalam kemas kini di laman X pada Khamis.


Semalam, Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh berkata keputusan sama ada Malaysia akan menganjurkan Sukan Komanwel 2026 atau tidak, dijangka dibawa untuk perbincangan di Kabinet pada minggu depan.

Hannah berkata pada masa ini, beliau tidak mahu mendahului perbincangan Kabinet namun yakin bahawa Kerajaan Perpaduan akan memberi pertimbangan sewajarnya berhubung perkara berkenaan.

Nasib Sukan Komanwel 2026 masih menjadi tanda tanya selepas Victoria di Australia, yang sepatutnya menjadi tuan rumah edisi ke-23 itu, menarik diri pada Julai tahun lepas kerana peningkatan kos penganjuran daripada jangkaan awal AUD2.6 bilion (lebih kurang RM8.09 bilion) kepada AUD7 bilion (lebih kurang RM21.78 bilion).

Kerajaan Victoria juga dilaporkan bersetuju untuk membayar AUD380 juta kerana melanggar kontrak, apabila tidak dapat menganjurkan temasya itu mengikut jadual bermula 17 hingga 29 Mac, 2026.

Dari 74 negara dan wilayah yang menjadi ahli Persekutuan Sukan Komanwel (CGF), hanya England, Kanada, Australia, Wales, New Zealand, Jamaica, Scotland, India dan Malaysia (1998) pernah menganjurkan temasya itu.