SIR Jim Ratcliffe berkata perjalanan Manchester United kembali ke puncak bola sepak dunia bermula sekarang selepas menyelesaikan perjanjian 1.3 bilion pound untuk menjadi pemilik minoriti gergasi Liga Perdana Inggeris itu.

Setahun tiga bulan selepas kelab mengumumkan kajian semula strategik, dan 58 hari selepas perjanjian dicapai, akhirnya terdapat struktur kuasa baharu di Old Trafford.

Ratcliffe telah menyelesaikan pembeliannya sebanyak 25 peratus daripada saham yang dimiliki oleh keluarga Glazer, yang merupakan pemilik majoriti United sejak pembelian kontroversi mereka pada 2005.

Pengerusi Ineos membayar AS$33 (26 pound) untuk setiap saham tersebut dan harga yang sama untuk 25 peratus saham Kelas A, dengan 10 kali lebih sedikit hak mengundi, berikutan proses tender.

Ratcliffe mengawal operasi bola sepak sebagai sebahagian daripada perjanjian dan merancang untuk meningkatkan pembinaan semula United selepas pasukannya melihat di bawah hud dan mula bergerak semasa proses pengesahan.

"Menjadi pemilik bersama Manchester United adalah satu penghormatan besar dan datang dengan tanggungjawab yang besar," kata jutawan Britain itu.

“Ini menandakan selesainya transaksi, tetapi hanya permulaan perjalanan kami untuk membawa Manchester United kembali ke puncak bola sepak Inggeris, Eropah dan dunia, dengan kemudahan bertaraf dunia untuk peminat kami.

"Kerja untuk mencapai objektif tersebut akan dipercepatkan mulai hari ini."

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro