SON Heung-min menegaskan keazamannya untuk mengalahkan Australia didorong oleh keinginan untuk mengekalkan harapan Republik Korea untuk menjulang Piala Asia AFC Qatar 2023 dan bukan untuk membalas dendam kekalahan menyayat hati Taeguk Warriors kepada Socceroos pada final 2015.

Penyerang Tottenham Hotspur itu memainkan watak penting dalam pasukan Jurgen Klinsmann untuk mara ke pertemuan dengan Jordan.

Kemenangan itu datang hampir sembilan tahun selepas Republik Korea tewas kepada Australia pada perlawanan akhir 2015 di Sydney.

"Saya tidak akan menganggapnya sebagai misi membalas dendam," kata Son.

"Namun, ya, 2015 adalah menyakitkan, ia benar-benar menyakitkan. Kami mempunyai peluang yang sangat baik pada hari itu dan saya adalah salah seorang pemain yang benar-benar kecewa dengan keputusan itu.

“Tetapi ia adalah sebahagian daripada bola sepak, pengalaman itu benar-benar membantu saya matang sebagai seorang individu dan sebagai pemain bola sepak dan itulah yang membawa saya untuk terus maju ke hadapan.

“Hari ini bukan mengenai perlawanan terakhir pada 2015, ia mengenai matlamat saya dalam kejohanan ini dan matlamat kami sebagai satu pasukan. Itu sahaja yang ada dalam kepala saya dan saya gembira kerana kami selangkah lebih dekat untuk mencapai matlamat kami."

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro