PERTEMBUNGAN Piala Asia Qatar 2023 Kumpulan D antara Vietnam dan Indonesia bakal menjadi pertembungan derby Asia Tenggara pertama Nguyen Filip dan pemain berusia 31 tahun berniat untuk melayan Garuda dengan penuh hormat.

Pemain kelahiran Republik Czech, Filip, yang sebelum ini bermain di Eropah sebelum kembali ke kancah Liga V tahun lalu menyertai Cong An Ha Noi FC, menyedari sejarah di antara Vietnam dan Indonesia yang turut berada dalam saingan kelayakan Piala Dunia FIFA 2026/Piala Asia AFC Arab Saudi 2027.

“Ia adalah perlawanan antarabangsa pertama saya (menentang Jepun),” kata Filip.

“Pasukan kami bermain permainan yang sangat bagus dan kami mengejutkan semua orang.

“Separuh masa pertama, kami mempunyai beberapa peluang tetapi akhirnya kami tewas. Saya sangat berbangga dengan pasukan kami kerana kami menunjukkan bahawa kami boleh bermain menentang yang terbaik di Asia.

Untuk perkembangan terkini dan berita saingan Piala Asia 2023, KLIK DI SINI!

“Kami akan menghormati Indonesia seperti kualiti yang sama seperti Jepun. Kami menyasarkan tiga mata kerana kami mahu ke pusingan seterusnya.

“Saya sedar tentang sejarah antara kedua-dua pasukan tetapi kami tidak akan membiarkan sejarah menjejaskan kami dan kami mahu fokus pada tugas yang sedang dijalankan, untuk mendapatkan tiga mata dan cuba bermain permainan kami.”

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro