Selepas mengesahkan tiket ke suku akhir Piala Thomas sebagai juara Kumpulan C, skuad negara kini hanya menunggu siapa lawan yang akan ditentang mereka Khamis ini.

Bagi pemain perseorangan kedua negara, Iskandar Zulkarnain Zainuddin, siapa pun lawan yang akan ditentang, skuad negara sudah bersedia menghadapi mereka.

Malah, Iskandar mengakui beliau kini semakin teruja menghadapi saingan Piala Thomas yang semakin mencabar, selepas sekadar menjadi rakan sparring pada edisi 2014 di India.

Pemain berusia 24 tahun itu berjaya menyumbang mata berharga kepada skuad negara apabila diturunkan menentang Jerman, semalam dan Korea Selatan semalam.

"Memang Chong Wei (Datuk Lee Chong Wei) ada cakap mata yang dikutip saya hari ini adalah penting untuk negara. Saya anggap ini sebagai satu cabaran untuk saya lebih maju lagi," katanya.

Iskandar, pemain ranking ke-36 dunia, menyumbang mata kedua negara ketika menentang Korea Selatan, untuk mendahului 2-1 apabila menewaskan pemain nombor 16 dunia, Lee Dong Keun 21-17, 21-15 selepas gandingan Goh V Shem/Koo Kien Keat tewas kepada pasangan nombor satu dunia Lee Yong Dae-Yoo Yeon Seong.

Mata kemenangan skuad negara disumbang Chong Wei Feng yang menundukkan Jeon Hyeok Jin 21-16, 21-16 selepas Tan Boon Heong-Tan Wee Kiong gagal mengutip mata kemenangan apabila tewas kepada Kim Gi Jung-Kim Sa Rang 14-21, 22-24 bagi membolehkan Korea mengikat kedudukan 2-2.

Malaysia mengutip mata pertama menerusi Chong Wei yang menundukkan 21-18, 21-15, sekali gus kesemua mata dalam pertemuan dengan Korea Selatan datangnya daripada pemain perseorangan.

Kemenangan itu juga bererti sebagai juara kumpulan, skuad negara berjaya mengelak pertembungan dengan juara kumpulan lain di suku akhir, apabila undian dilakukan esok.

Sementara itu, Tan Boon Heong yang gandingan bersama Koo Keien Keat dipisahkan dalam perlawanan menentang Korea Selatan berkata, nasib tidak menyebelahinya bersama Tan Wee Kiong kerana masih belum menemui rentak permainan yang sebenar.

"Saya sedia jika dipisahkan lagi. Hari ini, saya melakukan banyak kesilapan dan saya akui ia salah sendiri kerana masih belum dapat rentak," katanya.