Pasukan PKNS FC dijangka akan mengemukakan surat tuntutan penjelasan daripada FAM mengenai pergantungan Patrick Ronaldinho.

Pemain import Liberia itu dikenakan hukuman pergantungan enam bulan bermula Isnin ini oleh Jawatankuasa Tatatertib FAM berhubung tindakannya membuat sentuhan ke atas pengadil dan membuat isyarat lucah ke arah penyokong tuan rumah ekoran tidak berpuas hati dengan keputusan pengadil dalam perlawanan 28 Februari lalu semasa pusingan pertama Piala FA yang menemukan Johor Darul Takzim II di Stadium Pasir Gudang.

Ketiadaan Ronaldinho dalam aksi liga sehingga Jun nanti bakal menjejaskan musim PKNS FC yang mengintai untuk kembali ke saingan Liga Super musim depan.

Sehubungan itu, pengurus PKNS FC, Mahfizul Rusydin berkata pihaknya terlebih dahulu mahu mengetahui lebih lanjut mengenai kesalahan pemain itu.

"Kami akan mengemukakan rayuan terhadap hukumanya seminima yang mungkin kerana dia merupakan aset utama pasukan.

"Langkah pertama kami ialah mahu mendapatkan penjelasan hukumannya atas kesalahan apa. Selepas itu mendapat penjelasan secara rasmi daripada FAM. Selepas itu kami akan membuat rayuan."