PAUL Pogba percaya rakan sepasukannya dari Perancis, N'Golo Kante layak menjadi pemenang Ballon d'Or setelah memainkan peranan penting dalam kejayaan Liga Juara-Juara (UCL) bersama Chelsea.

Sebelum ini terdapat spekulasi mencadangkan Chelsea mahu menjual Kante, ketika pemain tengah itu bergelut dengan beberapa kecederaan pada musim 2019-20.

Tetapi dia menikmati musim 2020-21 yang cemerlang, dibuktikan terutamanya dengan persembahannya menjelang aksi final Liga Juara-Juara (UCL).

Pemain berusia 30 tahun itu mengesahkan kehadirannya dalam separuh akhir UCL menentang Real Madrid dan dinobatkan sebagai pemain terbaik bagi kedua-dua perlawanan ketika menang 3-1 secara agregat.

Aksi yang cemerlang dipamerkan Kante menyaksikan rakan senegaranya, Pogba, berasakan dia berhak untuk memenangi anugerah individu yang tertinggi dalam bola sepak.

"Persembahannya sentiasa sama, sentiasa konsisten dalam setiap perlawanan," kata Pogba kepada Eurosport.

"Kami banyak bercakap mengenai persembahannya tetapi dia selalu hebat seperti biasa.

"Tidak ada Cristiano [Ronaldo] dan [Lionel] Messi dalam separuh akhir, jadi bagus untuk melihat persembahan pemain tengah atau bahkan pemain pertahanan.

"Saya sudah lama mengatakan bahawa adalah wajar, jika Chelsea menang, dia memenangi Ballon d'Or.

"Dia selalu menunjukkan prestasi yang baik. Saya tidak terkejut dengan apa yang dia lakukan, saya hanya terkejut bahawa dia masih melakukannya. Dia selalu bermain seperti itu."