Tajuk-tajuk akhbar utama hari ini memberi tumpuan kepada peluang pemain badminton perseorangan lelaki negara, Datuk Lee Chong Wei yang bakal menentang Chen Long dari China dalam aksi memburu pingat emas sulung negara malam ini.

Selain pujian untuk aksi perak dari pasangan lelaki negara Goh V Shem-Tan Wee Kiong dan kejayaan Chong Wei menundukkan seteru badmintonnya, Lin Dan, suntingan tajuk akhbar-akhbar utama tidak jauh beza antara satu sama lain.

Rata-rata menulis mengenai Chong Wei sebagai harapan negara bagi meraih emas pertama di sukan Olimpik.

Antara yang menjadi perhatian ialah akhbar Sinar Harian yang memainkan tajuk ‘Emas Di Hati Kita’ sebagai semangat untuk perlawanan Chong Wei malam ini.

Manakala, akhbar Berita Harian memainkan tajuk “Dendam Berbalas” bagi meraikan kejayaan Chong Wei menundukkan seteru tradisinya, Lin Dan.

Memetik laporan akhbar itu, Chong Wei dikatakan enggan dibuai kemenangannya ke atas Lin Dan.

"Tugas saya belum selesai. Memang saya gembira menewaskan Lin Dan tapi saya mahu menggandakannya dengan memenangi pingat emas esok (Sabtu)," katanya.

Semangat turut ditunjukkan pada tajuk lembaran belakang ‘Kosmo’ hari ini dengan paparan ‘Misi Emas Di Bahu Chong Wei’.

Tidak jauh berbeza dengan tajuk depan akhbar Harian Metro iaitu ‘Hanya Padamu’ yang menulis perkara sama mengenai peluang terakhir negara mendapatkan emas melalui pemain ranking no.1 dunia itu.

Dalam laporan itu, Chong Wei turut mengimbas laluan perit dan berliku yang diredahnya sebelum ke final malam ini.

"Saya amat gembira dan mungkin tidak sangka kerana bila difikirkan balik sembilan bulan digantung hingga April kerana doping, saya boleh bangkit semula dan tampil pada temasya kali ini," kata Chong Wei.


Akhbar utama suntik semangat positif, beri tumpuan Chong Wei raih peluang emas
Paling menarik, akhbar Utusan Malaysia, menulis tajuk besar ‘Membanggakan’ dalam menzahirkan kata-kata tahniah buat Goh V Shem- Tan Wee Kiong yang membawa pingat perak kepada Malaysia pada Jumaat.

Ia turut memaparkan tajuk 'Chong Wei ke final, kalahkan Lin Dan' dan petikan kata-kata Chong Wei;

"Kini saya tidak bimbang siapa lawan saya pada perlawanan akhir kerana saya fokus."

Sementara itu, dua akhbar Bahasa Inggeris iaitu Malay Mail dan The Star meletakkan tajuk besar ‘Precious Moment’ dan ‘Heart Stopping Stuff’ bagi menggambarkan perlawanan pada Jumaat, iaitu kemenangan Chong Wei mengalahkan Lin Dan dan debaran Goh V Shem- Tan Wee Kiong menentang Fu Haifeng-Zhang Nan dari China.

Lapor akhbar The Star, Chong Wei ketika ditanya wartawan berkata, dia telah mengadakan perbincangan dari hati ke hati dengan jurulatihnya, Hendrawan.

"Saya berbincang hati ke hati lebih 30 minit dengannya (Hendrawan) sebelum perlawanan dengan Lin Dan, bertanyakan pengalamannya (menang pingat olimpik), kemudian baru saya tidur," dedah Chong Wei kepada wartawan.

VIDEO: Lee Chong Wei mara ke final
VIDEO: Putrajaya bergegar bagai stadium Olimpik

VIDEO: Perdana Menteri rai detik kemenangan Chong Wei

Perlawanan akhir perseorangan lelaki Chong Wei menentang Chen Long akan berlangsung 8.20 malam ini. Ayuh Chong Wei!