KUALA LUMPUR: Padang baharu di Stadium Nasional Bukit Jalil di sini masih memerlukan masa dua hingga tiga bulan sebelum ia sedia digunakan, menurut Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

TMJ menyuarakan pendapat berkenaan di laman X, susulan kualiti permukaan padang di Stadium Nasional itu yang baru dinaik taraf menggunakan rumput jenis Zeon Zoysia dipersoal peminat bola sepak tanah air selepas perlawanan Pestabola Merdeka 2023, malam tadi.

Rumput di gelanggang keramat Harimau Malaya itu tercabut di beberapa bahagian semasa perlawanan Malaysia menewaskan India 4-2 pada aksi pertama kejohanan tersebut.

TMJ memaklumkan padang baharu itu sepatutnya diberi masa untuk akarnya tumbuh dengan kuat sebelum digunakan seperti padang di Stadium Sultan Ibrahim, gelanggang rasmi JDT, di Iskandar Puteri, Johor Bahru.

"Tetapi pasukan kebangsaan nak pakai secepat mungkin. Itu atas keputusan FAM (Persatuan Bolasepak Malaysia) dan pihak stadium. Kalau saya, saya beri lebih masa," menurutnya ketika membalas hantaran seorang pengguna yang mempersoalkan keadaan padang tersebut.

Pada Khamis,TMJ, pemilik kelab bola sepak Johor Darul Ta'zim (JDT), merasmikan padang baharu itu dengan proses penukaran rumput ditaja oleh beliau. -- BERNAMA