Kejayaan Lee Zii Jia and S. Kisona menamatkan penantian selama 46 tahun untuk meraih pingat emas serentak dalam acara perseorangan lelaki dan wanita pada Sukan SEA, mewarnai hari gemilang kontinjen Malaysia pada edisi ke-30 temasya sukan dwitahunan berkenaan di Filipina, pada Isnin.

Zii Jia menundukkan pemain Singapura Loh Kean Yew menerusi kemenangan 21-18 dan 21-18, manakala Kisona bergelut sebelum menumpaskan pemain muda Indonesia, Ruselli Hartawan menerusi kemenangan 20-22, 21-14 dan 21-13 pada aksi final di Kompleks Sukan Muntinlupa, Manila.

Kali terakhir Malaysia meraih pingat emas serentak adalah pada 1973 yang ketika itu dikenali sebagai Sukan Semenanjung Asia Tenggara (SEAP) di Singapura menerusi mendiang Datuk Punch Gunalan dalam acara perseorangan lelaki dan Sylvia Ng dalam acara perseorangan wanita.

Kejayaan cemerlang dua pemain perseorangan negara itu turut diteruskan menerusi gandingan Aaron Chia/Soh Wooi Yik yang menewaskan pasangan Thailand, Bodin Isara/Maneepong Jongjit pada aksi final menerusi keputusan 18-21, 21-15 dan 21-16, sekaligus menamatkan penantian Malaysia selama 16 tahun setelah kali terakhir memenanginya pada edisi 2003 di Vietnam menerusi gandingan Choong Tan Fook-Lee Wan Wah.

Kontinjen Malaysia turut memenangi lapan lagi emas pada hari kesembilan pertandingan, masing-masing menerusi satu dalam acara memanah (compound berpasukan lelaki, renang (100 meter kuak dada wanita), sukan elektronik (hearthstone), selain masing-masing dua emas dalam acara karate-do (kumite lelaki bawah 75kg dan kata berpasukan lelaki), skuasy (berpasukan lelaki dan wanita), dan lompat tinggi wanita.

Tambahan 11 emas berkenaan, bersama lima perak dan dua gangsa menyaksikan Malaysia naik satu anak tangga ke kedudukan kelima keseluruhan dengan kutipan 51 emas, 52 perak dan 67 gangsa.

Berbaki sehari lagi sebelum upacara penutupan rasmi pada Rabu ini, sasaran 70 pingat emas yang diletakkan sudah tidak mampu dicapai oleh kontinjen Malaysia pada temasya Sukan SEA kali ini.

Tuan rumah Filipina sah muncul juara keseluruhan Sukan SEA buat kali kedua selepas edisi 2005 di Manila setelah mengutip 136 emas, 102 perak dan 106 gangsa, manakala Thailand melonjak dua anak tangga di belakang Filipina (84-90-102).

Vietnam pula turun satu anak tangga ke kedudukan ketiga dengan kutipan keseluruhan 79 emas, 78 perak dan 93 gangsa.

Kontinjen Malaysia akan memuktamadkan pemburuan pingat pada hari terakhir pertandingan dalam beberapa acara, hari ini, antaranya, hoki dalam dewan dan olahraga, jujitsu, kickboxing, sepak takraw dan sukan elektronik.

-- BERNAMA