ERIK ten Hag berkata tiada alasan untuk persembahan Manchester United yang 'tidak boleh diterima' pada separuh masa kedua selepas mereka melepaskan kelebihan dua gol dalam keputusan seri 2-2 dengan Aston Villa semalam.

Gol ketiga pra-musim Jadon Sancho dan gol sendiri Matty Cash meletakkan United mendahului pada separuh masa dalam perlawanan persahabatan di Stadium Optus di Perth.

Bagaimanapun, Red Devils tidak dapat melihat kemenangan keempat dalam empat perlawanan, apabila Leon Bailey mengurangkan defisit jaringan dan Calum Chambers menanduk masuk gol menyamakan kedudukan pada minit ke-93.

Walaupun kecewa pasukannya diturunkan selepas rehat, Ten Hag gembira ia berlaku dalam perlawanan persahabatan dan bukannya dalam pertandingan kompetitif.

“Saya berkata di bilik persalinan, setitik fokus tidak boleh diterima, tetapi saya gembira kerana sekarang saya boleh memberitahu mereka ia tidak boleh berlaku [lagi],” katanya dalam sidang akhbar selepas perlawanan.

“Pada permulaan separuh masa kedua anda] perlu keluar dari bilik persalinan dan kembali dalam rancangan anda dan fokus anda dan kembali kepada prestasi anda dan itulah yang kami tidak lakukan.

"Kami mempunyai banyak pergerakan di belakang barisan pertahanan, menjaringkan dua gol hebat, jadi kami mendahului 2-0 pada separuh masa, dan kemudian fokus kami jatuh."


Perlawanan persahabatan keempat dan terakhir United dalam 11 hari dalam jelajah mereka ke Thailand dan Australia dimainkan dalam keadaan basah, dengan kebimbangan dibangkitkan mengenai kualiti padang sebelum sepak mula.

Ten Hag tidak mahu menggunakan permukaan permainan sebagai alasan untuk kekurangan mereka.

"Boleh jadi mereka penat, tetapi itu bukan alasan. Mereka perlu beraksi dan ia adalah apa yang kami tidak lakukan pada separuh masa kedua," katanya.

"Ia adalah tumpuan. Saya tidak mahu membuat alasan mengenai padang atau cuaca. Tidak kira apa pun, kami perlu beraksi.

"Bola sepak adalah sukan kesilapan dan kami perlu mengurangkan kesilapan. Itu jelas, tetapi saya telah melihat banyak kemajuan dalam dua minggu ini.

“Pada separuh masa pertama saya melihat bola sepak yang sangat bagus, benar-benar mengawal dan menguasai permainan, tetapi kami perlu belajar daripada apa yang berlaku pada separuh masa kedua.

"Mustahil selepas mendahului 2-0 dan kemudian melepaskannya."

United akan berdepan Atletico Madrid dan Rayo Vallecano hujung minggu depan dalam perlawanan terakhir mereka sebelum menentang Brighton and Hove Albion dalam perlawanan pembukaan Liga Perdana Inggeris (English Premier League).