NICK Kyrgios diragui untuk mengambil bahagian di Terbuka Australia selepas disahkan positif COVID-19.

Bintang Australia itu menarik diri daripada Sydney Tennis Classic beberapa jam sebelum dia dijadualkan menentang Fabio Fognini.

Pemain berusia 26 tahun itu telah pun menarik diri daripada Melbourne Summer Set minggu lalu selepas bergelut dengan penyakit yang tidak diketahui yang menjejaskan asmanya.

Dia telah diuji untuk koronavirus tetapi semuanya negatif sehingga Isnin. Dengan Grand Slam pertama 2022 hanya tinggal seminggu lagi, Kyrgios berharap dia akan pulih tepat pada masanya untuk menyertai sesi undian.

"Hai semua, saya hanya mahu bersikap terbuka dan telus dengan semua orang, sebab saya terpaksa menarik diri dari Sydney adalah kerana saya diuji positif untuk Covid," tulisnya di Instagram.

"Saya berasa sihat pada masa ini tanpa gejala. Saya doakan semua yang terbaik dan kekal selamat di mana anda berada.

"Jika semuanya berjalan lancar saya akan berjumpa anda semua di Terbuka Australia."

BACA: 'Saya mahu bersaing di Terbuka Australia 2022' - Djokovic

BACA: Djokovic dapat pengecualian vaksin kerana disahkan positif COVID-19 pada 16 Disember

Kyrgios tidak bermain dalam perlawanan perseorangan sejak tewas kepada Stefanos Tsitsipas pada Piala Laver September lalu dan telah merosot kepada tangga ke-114 dalam ranking dunia.

Bekas pemain nombor 13 dunia itu, yang tewas dalam perlawanan lima set yang mendebarkan dengan Dominic Thiem pada pusingan 32 di Melbourne tahun lalu, hanya sekali mara ke suku akhir di grand slam di laman sendiri.

Dia mara ke peringkat lapan terakhir pada 2015, di mana dia tewas dalam straight set untuk menewaskan finalis Andy Murray.