KUALA LUMPUR:Pemain tuan rumah yang juga pilihan pertama kejohanan, Ashleigh Barty gagal mengambil kesempatan beraksi di gelanggang sendiri apabila menempa kekalahan dalam saingan suku akhir Tenis Terbuka Australia 2021.

Dia ditunjukkan jalan keluar oleh pemain di ranking 25 dunia, Karolina Muchova sebentar tadi.

Menerusi aksi di Rod Laver Arena itu, pemain nombor satu dunia itu bermula garang dengan mengetepikan Muchova 6-1.

Namun jaguh Republik Czech berusia 24 tahun ini enggan menyerah kalah dan bangkit untuk mendominasi permainan seterusnya sebelum melakar kemenangan bergaya 6-3 dan 6-2 ke atas Barty.

Kata Muchova, dia bermula dengan persembahan yang kurang memberangsangkan kerana Barty bermain dengan baik ditambah dengan kesakitan kepala yang dialaminya.

“Pada set pertama, saya mengalami sakit kepala dan pihak pengurusan menjalankan ujian untuk memeriksa tekanan darah saya.

“Bermula di set kedua, saya hanya fokus dan cuba untuk memberikan aksi yang tangkas untuk menamatkan perlawanan.

“Saya gembira saya berjaya menamatkan aksi dengan kemenangan ini kerana ini merupakan kali pertama saya berada di tahap ini,” katanya selepas tamat perlawanan.

Untuk rekod, kemaraan ke pusingan separuh akhir ini merupakan pencapaian terbaik Muchova di pentas Grand Slam sepanjang kariernya sejak menjadi pemain tenis profesional sejak 2013.

Pada Wimbledon 2019 juga, Muchova pernah mencipta kejutan di pusingan suku akhir apabila menewaskan pemain pilihan perlawanan, Karolina Pliskova yang juga merupakan rakan senegaranya.

Muchova bakal bertemu Jennifer Brady dari Amerika Syarikat yang kini berada di kedudukan ke 22 dunia di pusingan separuh akhir pada Jumaat.

Brady sebentar tadi berjaya menundukkan rakan senegaranya, Jessica Pegula pada set kedua dan penentuan dengan 6-2 dan 6-1 selepas tewas di set pertama perlawanan dengan 6-4.