COCO Gauff layak ke final Terbuka AS buat kali pertama selepas perlawanan separuh akhir menentang Karolina Muchova ditangguh lebih 45 minit apabila penunjuk perasaan di tempat penonton.

Kemenangan bintang muda Amerika Syarikat, Gauff 6-4, 7-5 dibayangi oleh sekumpulan kecil penonton yang memakai kemeja-T yang tertera perkataan 'akhiri bahan api fosil' yang mula menjerit, memaksa permainan dihentikan.

Gauff dan pilihan ke-10 dari Czech, Muchova pada mulanya kekal di gelanggang selama kira-kira 10 minit sementara pihak keselamatan cuba menangani situasi itu.

Orang ramai di Arthur Ashe pada satu ketika mula melaungkan 'usir mereka keluar' dengan penunjuk perasaan nampaknya sukar untuk beralih walaupun dikelilingi oleh sekitar 12 pegawai polis.

Tidak lama kemudian tiga daripada penunjuk perasaan telah dikeluarkan, yang keempat telah melekatkan kakinya yang terdedah pada konkrit.

"Adakah mereka sedang berbincang atau adakah mereka akan dikeluarkan dari stadium?" tanya Gauff kepada pengadil kerusi Alison Hughes dan pengadil kejohanan, Jake Garner.

Dia kemudian bercakap dengan jurulatihnya, Brad Gilbert, berkata, "mereka berkata sedang berunding, seperti situasi tebusan. Apa patut saya buat?"

Gilbert kemudian kedengaran menjerit kepada Garner, "Ini tidak masuk akal, Jake."

Kedua-dua pemain sekurang-kurangnya nampaknya mampu mengetepikan insiden itu tersebut apabila perlawanan disambung semula.

Muchova menjalani rawatan pada apa yang kelihatan seperti kecederaan perut.

Pilihan ke-10 dari Czech itu menyelamatkan satu mata perlawanan pada servis Gauff dan lima lagi dengan sendirinya pada perlawanan seterusnya.

Namun pemain berusia 19 tahun itu akhirnya berjaya memastikan dirinya melangkah ke final grand slam keduanya.