ROGER Federer mengatakan bahawa dia mungkin menarik diri daripada Terbuka Perancis ketika dia menilai kesan fizikal kemenangan pusingan ketiga ke atas Dominik Koepfer pada Sabtu.

Pemain berusia 39 tahun itu menang 7-6 (7-5), 6-7 (3-7), 7-6 (7-4), 7-5 ke atas Koepfer dalam perlawanan paling lama buat dirinya dalam tempoh 18 bulan, selepas pembedahan lutut dua kali, berlangsung selama tiga jam 35 minit.

Sepanjang perlawanan, Federer membuat 63 unforced error, berjuang mendapatkan kemenangan dalam venue tanpa penonton ekoran perintah berkurung di Paris bermula jam 9 malam, dengan perlawanan berakhir hampir pukul 1 pagi.

Pemenang Grand Slam sebanyak 20 kali itu telah bermain dalam beberapa kejohanan selama 18 bulan terakhir dan mengakui bahawa jumlah kesan fizikal yang ditandingi oleh perlawanan itu akan membuatnya dapat menilai kesinambungannya dalam saingan Roland Garros.

"Kami melalui perlawanan ini, kami menganalisisnya dengan sangat baik dan melihat apa yang akan datang dan akan melakukan perkara yang sama malam ini dan esok, kerana saya perlu memutuskan sama ada saya terus bermain atau tidak atau tidak terlalu berisiko pada masa ini untuk terus mendorong, atau ini hanya cara yang sempurna untuk berehat," kata Federer pada sidang akhbar selepas perlawanan.

"Kerana saya tidak mempunyai rehat tujuh hari di antara saingan Halle dan di Paris, jika anda mengira daripada Wimbledon dan sebagainya.

"Ini hanya banyak perkara yang terjadi, tetapi melewati perlawanan seperti ini, mengetahui saya mungkin boleh bermain set kelima tetapi tidak mengetahui bagaimana saya akan bangun esok adalah sesuatu yang menarik, paling tidak."


"Setiap perlawanan di sini atau di Geneva, saya harus menilai semula keadaan selepas perlawanan dan melihat pada waktu pagi bagaimana saya bangun dan bagaimana lutut terasa.

"Daripada sudut pendirian saya, ia selalu berlaku seperti itu.mungkin lebih-lebih lagi setelah perlawanan seperti ini sudah lama. Seperti yang saya jelaskan sebelumnya, saya tidak pernah bersaing selama dua setengah jam atau berlatih selama tempoh itu."

Kemenangan pusingan ketiga Federer menyaksikan dia melangkah ke pusingan 16 di mana dia dijadualkan menentang pilihan kesembilan, Matteo Berrettini hari ini (7 Jun).