LAUK.

Itu perkataan yang digunakan penyokong-penyokong bola sepak yang menyindir peminat Liverpool selepas mereka kecundang 3-0 di Nou Camp dalam saingan Liga Juara-Juara Eropah (UCL) minggu lepas.

Semua ‘group’ Whatsapp mahupun Facebook dikongsi ‘meme’ kononnya Liverpool sudah menjadi makanan Barcelona apabila kalah dengan gagal mendapatkan sebarang gol ditempat lawan.

Perkara itu diulang semula pagi ini, selepas Liverpool berjaya mempamerkan kebangkitan yang menakjubkan untuk menewaskan Barcelona 4-0, sekali gus mara ke final UCL, cuma kini penyokong Liverpool pula menggunakannya untuk membalas ‘meme’ yang digunakan untuk mempersendakan the Reds.

Puas, amat puas, penyokong-penyokong yang lebih neutral, memuji kebangkitan yang dipamerkan Liverpool, tatkala ada juga yang menyatakan ia semua diatur oleh ‘bookie’ kerana tidak mungkin kelab yang dianggap tidak kuat mampu membelasah Barcelona, kelab bola sepak nombor satu dunia yang turut dibarisi bintang bola sepak dunia yang juga pemenang lima kali anugerah Ballon d’Or, Lionel Messi.

Penyokong Liverpool sudah pasti gembira, ada yang menangis tanda kegembiraan.

BACA: Messi & Co terpegun di Anfield

BACA: Gema luar biasa "You'll Never Walk Alone" di Anfield



Kita lihat apa kata penyokong Barcelona pula.

Ada penyokong Barcelona di Malaysia ternyata kecewa dengan pengendali Barcelona, Ernesto Valverde.

Dalam laman Facebook FC Barcelona Fans (Malaysia), ramai yang mahu Valverde dipecat, walaupun berjaya membimbing pasukan itu mempertahankan kejuaraan LaLiga Sepanyol musim ini.

Antaranya Amir Abd Aziz, yang menganggap tiada perubahan yang dibuat dari segi taktikal oleh Valverde, menyebabkan pergerakan mereka mudah dibaca.

Formasi yang digunakan dengan meletakkan bekas pemain Liverpool, Philippe Coutinho di bahagian sayap, tidak memberi impak kepada bahagian serangan.

Amir memberi cadangan bahawa Velverde sepatutnya bermain formasi 4-4-2 dengan ketiadaan Ousmane Dembele yang cedera.

Komen penyokong Barcelona di Facebook Kelab Penyokong Barcelona Malaysia.

Kehebatan ‘comeback’ yang dibuat Liverpool ke atas Barcelona turut menyebabkan kelab bola sepak lain mengimbau kembali sejarah kelab masing-masing.

Antaranya di Facebook Kelab Penyokong Chelsea FC Malaysia, yang mengimbau musim ‘comeback’ terhebat kelab itu pada 2012, yang menyaksikan Chelsea muncul juara UCL.


Lawan Liverpool di final adalah pemenang separuh akhir kedua antara Tottenham Hotspur dan Ajax.

Penyokong Tottenham turut memuji kebangkitan Liverpool yang kemungkinan jadi lawan mereka di final nanti.



Semangat juang Liverpool turut digunakan dalam kempen pilihan raya di Afrika Selatan oleh parti Kongres Nasional Afrika (ANC).

Mabalan Mfundisi merupakan penyokong Barcelona menyifatkan kejayaan Liverpool membuktikan tiada apa yang mustahil jika ada semangat, kemahuan dan keberanian semangat juang yang tinggi.


Pemilik Liverpool, John W. Henry, hanya ada satu ayat selepas kejayaan kelab miliknya itu.


Mungkin selepas ini, orang Amerika Syarikat akan lebih dekat kepada bola sepak berbanding besbol atau American Football.